•   Palveluyrityksen kustannuslaskenta ja hinnoittelu A9127-3008 13.09.2021-13.12.2021  5 op  (MSA221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - esitellä kustannuslaskennan perusteet
    - soveltaa kustannuslaskentaa palvelujen hinnoitteluun
    - analysoida yritystoiminnan kannattavuuden lähtökohdat

    Vastuuopettaja

    Miia Vakkuri

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Jormakka, R., Koivusalo, K., Lappalainen, J. & Niskanen, M. 2009. Laskentatoimi. Helsinki: Edita https://laurea.finna.fi/Record/laurus.86281

    Toteutustapa

    Tavoite:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    •esitellä kustannuslaskennan perusteet
    •soveltaa kustannuslaskentaa palvelujen hinnoitteluun
    •analysoida yritystoiminnan kannattavuuden lähtökohdat
    Opintojakson sisältö:
    •kustannuslaskennan rooli yrityksen päätöksenteon tukena
    •kustannuslaskentajärjestelmät (tavoitekustannuslaskenta, toimintolaskenta, elinkaarilaskenta)
    •kustannuslaskenta
    •kannattavuuslaskenta
    •kustannuslajit
    •katetuotto
    •hinnoittelu ja arvonlisäverot
    •budjetointi

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    13.09.2021 - 13.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Miia Vakkuri

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Yrityskylän kanssa yhteistyö. Opiskelijat toimivat ohaajina 6-luokkalaisten apuna taloushallinnon tehtävissä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden