Innovaatioprojekti II (10 op)
Toteutuksen tunnus: 01491-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö E
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Päivi Harmoinen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOY221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
-
TON221SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
-
TOP221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat
-
TOH221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja soveltaa erilaisia työtapoja kehittäessään tulevaisuuden palveluja ja palvelumalleja työelämälähtöisessä projektissa
- arvioida toimintaympäristön muutoksia sekä palvelujen ja palvelumallien muutostarpeita.
Toteutustapa
Innovaatioprojekti on monialainen opintojakso, jossa yhdistetään eri alojen ja ammatillisen osaamisen vahvuuksia. Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan eli Iso Omenan palvelutorin kanssa.
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
Opiskelija osaa fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
Opiskelija osaa valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin
Projektin sisältö sopii erityisesti seuraavien alojen opiskelijoille:
- Terveys- ja hyvinvointiala
- Liiketalous
- Tietojenkäsittely
- Turvallisuus
Aika ja paikka
Opintojakso sisältää 8 tapaamiskertaa sisältäen lähi-verkkotapaamisia (pääosin Zoomissa) ja yhteiskehittämistä sekä 2 ohjauskertaa.
Ma 4.10.2021 10-12 Zoomissa
Ti 5.10 9- 11 Zoom
Ke 13.10 9-11.30 Zoom
-> 13.10-1.11 Havainnointi ja haastattelut Palvelutorilla
Ma 18.10 9-12 Zoom tiimien ohjaus
Ma 1.11.21 9-11.30 Zoom
Ti 9.11.21 9-12 Zoom
Ti 16.11.21 9-12 Zoom
Ma 22.11. klo. 9-12 Zoom tiimien ohjaus
-> Testaushaastattelut 22.11.-26.11.21 etänä (Huom. 1 vko)
29.11.21 9-11.30 Zoom
Ti 7.12. 9-11.30 Palvelutorilla, loppuesitykset
Läsnäolo lähipäivillä on pakollista, jotta opiskelija ymmärtää seuraavan työvaiheen keskeiset piirteet ja pääsee sitä suunnittelmaan tiiminsä kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
*Reason, B., Lövlie, L., Flu, M. 2016. Service Design for Business – A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.87157
*Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
*Fasilitointi luo uutta: menesty ryhmän vetäjänä. e-kirja, Laurea, Finna (46 kpl)
*Fasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/fasilitaattorin-kasikirja-9789513748654
*Fasilitoivan johtamisen käsikirja: https://shop.almatalent.fi/fasilitoivan-johtamisen-kasikirja
*Virtuaalifasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/virtuaalifasilitaattorin-kasikirja-9789529312641
*Varmuutta fasilitointiin e-kirja Laurea, Finna (44 kpl)
*Opintojakson aikana jaettavat muut lisämateriaalit.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ongelma / haaste: Palvelutorilla on yhteensä 12 palveluyksikköä ja lisäksi muuta toimintaa (mm. pop-up-palveluja, tapahtumia, harrasteita). Millä tavalla asiakkaan polkua voitaisiin entisestään helpottaa usean palvelun käytössä samalla käyntikerralla sekä niin, että hän hyötyisi laajasta tarjoomasta.
Tavoitteena on: Visualisoida palvelupolkuja ja tunnistaa niistä mahdollisia parannettavia kohtia. Erityinen kiinnostus on usean palvelun ja/tai toiminnon käytössä samalla käyntikerralla. Miten asiakas ohjautuu ja miten polkuja saisi sujuvimmiksi.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
01491-3006 Innovaatioprojekti II 10 koostuu 2 osasta:
Palvelumuotoiluprojekti 7 op ja tiimin fasilitointi 3 op.
Opintojakso käynnistyy fasilitointikirjallisuuteen tutustumalla ja lukupiirillä 30.8.- 29.9.21.
Projektiosuus ja tiimin fasilitointi toteutuvat 4.10-7.12.21.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä (10 x 27 = 270 tuntia opiskelijan työtä).
Lähipäivien välissä on aina ryhmätyöskentelyä opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opintojaksolla on lisäksi myös yksilötehtävä liityen tiimin fasilitointiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle otetaan 5 YAMK-opiskelijaa sekä 5 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä on yksilötehtävä, se arvioidaan asteikolla 1-5. (30% kokonaisarvosanasta)
Projektityö toimeksiantoon perustuen arvioidaan asteikolla 1-5. (70% kokonaisarvosanasta)
Itse- ja vertaisarviointi.
Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä