Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti II (10 op)

Toteutuksen tunnus: 01491-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö E

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Päivi Harmoinen

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOY221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
  • TON221SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat
  • TOH221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää ja soveltaa erilaisia työtapoja kehittäessään tulevaisuuden palveluja ja palvelumalleja työelämälähtöisessä projektissa
- arvioida toimintaympäristön muutoksia sekä palvelujen ja palvelumallien muutostarpeita.

Toteutustapa

Innovaatioprojekti on monialainen opintojakso, jossa yhdistetään eri alojen ja ammatillisen osaamisen vahvuuksia. Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan eli Iso Omenan palvelutorin kanssa.

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta  
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa 
Opiskelija osaa fasilitoida ja soveltaa valmentavaa  työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
Opiskelija osaa valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin


Projektin sisältö sopii erityisesti seuraavien alojen opiskelijoille:
- Terveys- ja hyvinvointiala
- Liiketalous
- Tietojenkäsittely
- Turvallisuus

Aika ja paikka

Opintojakso sisältää 8 tapaamiskertaa sisältäen lähi-verkkotapaamisia (pääosin Zoomissa) ja yhteiskehittämistä sekä 2 ohjauskertaa.


Ma 4.10.2021 10-12 Zoomissa

Ti 5.10 9- 11 Zoom

Ke 13.10 9-11.30 Zoom
-> 13.10-1.11 Havainnointi ja haastattelut Palvelutorilla

Ma 18.10 9-12 Zoom tiimien ohjaus

Ma 1.11.21 9-11.30 Zoom

Ti 9.11.21 9-12 Zoom

Ti 16.11.21 9-12 Zoom

Ma 22.11. klo. 9-12 Zoom tiimien ohjaus
-> Testaushaastattelut 22.11.-26.11.21 etänä (Huom. 1 vko)

29.11.21 9-11.30 Zoom

Ti 7.12. 9-11.30 Palvelutorilla, loppuesitykset



Läsnäolo lähipäivillä on pakollista, jotta opiskelija ymmärtää seuraavan työvaiheen keskeiset piirteet ja pääsee sitä suunnittelmaan tiiminsä kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Reason, B., Lövlie, L., Flu, M. 2016. Service Design for Business – A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.87157
*Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
*Fasilitointi luo uutta: menesty ryhmän vetäjänä. e-kirja, Laurea, Finna (46 kpl)
*Fasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/fasilitaattorin-kasikirja-9789513748654
*Fasilitoivan johtamisen käsikirja: https://shop.almatalent.fi/fasilitoivan-johtamisen-kasikirja
*Virtuaalifasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/virtuaalifasilitaattorin-kasikirja-9789529312641
*Varmuutta fasilitointiin e-kirja Laurea, Finna (44 kpl)

*Opintojakson aikana jaettavat muut lisämateriaalit.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ongelma / haaste: Palvelutorilla on yhteensä 12 palveluyksikköä ja lisäksi muuta toimintaa (mm. pop-up-palveluja, tapahtumia, harrasteita). Millä tavalla asiakkaan polkua voitaisiin entisestään helpottaa usean palvelun käytössä samalla käyntikerralla sekä niin, että hän hyötyisi laajasta tarjoomasta.


Tavoitteena on: Visualisoida palvelupolkuja ja tunnistaa niistä mahdollisia parannettavia kohtia. Erityinen kiinnostus on usean palvelun ja/tai toiminnon käytössä samalla käyntikerralla. Miten asiakas ohjautuu ja miten polkuja saisi sujuvimmiksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

01491-3006 Innovaatioprojekti II 10 koostuu 2 osasta:

Palvelumuotoiluprojekti 7 op ja tiimin fasilitointi 3 op.

Opintojakso käynnistyy fasilitointikirjallisuuteen tutustumalla ja lukupiirillä 30.8.- 29.9.21.

Projektiosuus ja tiimin fasilitointi toteutuvat 4.10-7.12.21.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä (10 x 27 = 270 tuntia opiskelijan työtä).
Lähipäivien välissä on aina ryhmätyöskentelyä opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opintojaksolla on lisäksi myös yksilötehtävä liityen tiimin fasilitointiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle otetaan 5 YAMK-opiskelijaa sekä 5 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä on yksilötehtävä, se arvioidaan asteikolla 1-5. (30% kokonaisarvosanasta)

Projektityö toimeksiantoon perustuen arvioidaan asteikolla 1-5. (70% kokonaisarvosanasta)
Itse- ja vertaisarviointi.

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä