Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Kaisa Hytönen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Ennakotehtävän lukumateriaali: Jon Krakauer (2011), Into Thin Air, https://laurea.finna.fi/Record/3amk.88699
Max H. Bazerman, Don A. Moore, Judgment in Managerial Decision Making, 8th Edition, Wiley. (Luvut 1-7, 9, 12) https://laurea.finna.fi/Record/3amk.280187
Tannenbaum, D., Fox, C. R., & Rogers, T. (2017). On the misplaced politics of behavioural policy interventions. Nature Human Behaviour, 1(7), 0130 .
Muu opintojakson aikana esitetty ja itsenäisesti haettu kirjallisuus.
Tällä opintojaksolla perehdytään päätöstemme taustalla vaikuttaviin psykologisiin perustekijöihin. Lähtökohtana on taloudellinen päätöksenteko, ja opetuksesta vastaa pääosin amsterdamilaisen Vrije Universiteit –yliopiston professori Martijn van den Assem. Assem on tehnyt tutkimusyhteistyötä mm. vuoden 2017 taloustieteen Nobel-palkinnon saaneen käyttäytymistaloustieteilijä Richard Thalerin kanssa, ja hän toimittaa kansainvälistä Journal of Economic Behavior & Organization –tutkimusjulkaisua.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojaksoon sisältyy ryhmissä toteutettavia verkkokeskusteluja.
Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Lähipäivät ovat:
pe 14.10.2022 klo 9-16.30
la 15.10.2022 klo 9-16.30
pe 9.12.2022 klo 9-16.30
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %
Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Tutkimussuunnitelma arvioidaan soveltaen alla olevia yleisiä arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagioinnintarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
21 - 40
Markus Kanerva, Kaisa Hytönen
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
1 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä opiskelijoiden omaan työnantajaan tai muuhun opiskelijan hyvin tuntemaan organisaatioon liittyen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.
Vieraileva luennoitsija Prof. Martijn van den Assem VU Amsterdam -yliopistosta vierailijaluennoitsijana 15.-16.10.2021
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lähipäivien kertaus: 10t
Lukutehtävä ensimmäiseen lähipäivään: 11t
Lukupiirityöskentely pienryhmissä: 40t
Monivalintatehtävä lukuaineistosta: 5 t
Esseenä raportoitava kehittämistehtävä yksilötyönä: 45t
Opintojaksolla tarkastelemme työelämän haasteita ihmisten käyttäytymisen liittyvien psykologisten toimintamallien kautta. Opintojakso antaa valmiuksia havainnoida ja ymmärtää työelämän kannalta keskeisiä käyttäytymisilmiöitä, kuten viivyttelyä, motivaatiota, tunteiden merkitystä, riskien välttelyä sekä lopettamisen ja tappioiden hyväksymisen vaikeutta,
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2023
23.05.2022 - 29.05.2022
21 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
30 op
Hyväksytty/Hylätty
Markus Kanerva
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
- Levitt, S. D., & List, J. A. 2007. What do laboratory experiments measuring social preferences reveal about the real world?. Journal of Economic perspectives, 21(2), 153-174.
- Chung, A., & Rimal, R. N. 2016. Social norms: a review. Review of Communication Research, 4, 1-28.
- Falk, A., Becker, A., Dohmen, T., Enke, B., Huffman, D., & Sunde, U. 2018. Global evidence on economic preferences. The Quarterly Journal of Economics, 133(4), 1645-1692
- Elinor Ostrom - Nobel Prize Lecture: Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems (videoluento)
- Cohn, A., Fehr, E., & Maréchal, M. A. (2014). Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature, 516(7529), 86-89
- Ben-Ner, A. (2013). Preferences and organization structure: Toward behavioral economics micro-foundations of organizational analysis. The Journal of Socio-Economics, 46, 87-96.
Lisäksi itsenäinen tiedonhaku.
Tällä opintojaksolla paneudutaan erityisesti siihen, miten sosiaalinen konteksti vaikuttaa yksilön tekemiin päätöksiin. Tutustumme tapoihin, joilla muiden päätöksiin voidaan empiiristen tutkimusten mukaan vaikuttaa, sekä sosiaalisiin mieltymyksiin ja niiden psykologiaan.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso koostuu kahdesta osasta: teoriapohjan opiskelusta itseopiskelumateriaalin avulla Canvasissa (MOOC) sekä ryhmissä toteutettavasta kehittämistehtävästä.
Osa 1. Itseopiskelumateriaali suoritetaan Canvas-alustalla 19.8. - 4.9.2022.
Osa 2. Ryhmissä toteutettava projektikokonaisuus, johon kuuluu kaikille yhteiset lähiopetuspäivät pe 9.9.2022 klo 9.00-16.30 ja to 17.11.2022 klo 9.00-16.30 sekä erikseen sovittavat ohjaustapaamiset opettajan kanssa.
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %
Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagioinnintarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
21 - 40
Markus Kanerva
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
4 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojaksosuoritus edellyttää opetuspäiviin osallistumista. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Canvasissa oleva itseopiskelumateriaali on saatavilla 19.8. alkaen. Tehtävät suoritetaan 4.9.2022 mennessä.
Ensimmäisessä tapaamisessa sovitaan kehittämistehtävään liittyvistä palautuspäivämääristä. Kehittämistehtävän lopputulokset esitetään toisessa tapaamisessa.
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Lukutehtävät ja niihin liittyvät monivalintatehtävät Canvasissa (itseopiskelumateriaali, MOOC): 55 t
Opetus/ohjauspäivät: 2 x 8 t = 16 t
Kehittämistehtävä ryhmätyönä (sis. tapaamiset ohjaajan kanssa): 60 t
Opintojaksolla tarkastelemme työelämän haasteita, jotka liittyvät sosiaalisten toimintamallien ja ryhmäkäyttäytymisen ilmiöihin. Opintojakso antaa valmiuksia havainnoida ja ymmärtää työelämän kannalta keskeisiä sosiaalisia käyttäytymismalleja ja mieltymyksiä, kuten luottamusta, kilpailua, vastavuoroisuutta, sosiaalinen painetta sekä statuksen merkitystä. Opintojakso antaa eväitä erityisesti ryhmätyötaitojen kehittämiseen sekä tuo uusia näkökulmia yhdessä kehittämiseen.
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
28.11.2022 - 04.12.2022
21 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
5 op
Hyväksytty/Hylätty
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Koko opintojaksoon liittyvät:
- Barden, P. 2013. Decoded: The science behind why we buy.
- Dowling, K., Guhl, D., Klapper, D., Spann, M., Lucas, S., & Narine, Y. 2020. Behavioral biases in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(3), 449-477
Tehtäviin liittyvät:
- Liu, W., & Soman, D. 2008. Behavioral pricing. Handbook of Consumer Psychology, 659–681.
- Fine, L. Auctions. https://www.econlib.org/library/Enc/Auctions.html
- Bazerman, M., Curhan, J. Moore, D. & Valley, K. 2000. Negotiation. Annual Review of Psychology 51:1, 279-314.
- Narayana, J., Joshi, A., Lavanchy, M., Buche, I. & McTeague, L. 2018. The Art and Science of Negotiation. IMD.
- Milgrom, P. R. 1989. “Auctions and Bidding: A Primer.” Journal of Economic Perspectives 3 (1989): 3–22.
- Six Degrees of Social Influence (toim. Kenrick, D., Goldstein, N. ja Braver, S.) Luvut 4 ja 6.
- Farronato, C. 2019. "Pricing Mechanisms in Online Markets." In The New Palgrave Dictionary of Economics. Living edition, edited by Matias Vernengo, Esteban Perez Caldentey, and Barkley J. Rosser Jr.. London: Palgrave Macmillan, 2019.
- Berger, J. & Milkman, K. 2012. What Makes Online Content Viral?, Journal of Marketing Research.
- Goldstein, D. G., Johnson, E. J., Herrmann, A., & Heitmann, M. 2008. Nudge your customers toward better choices. Harvard Business Review, 86(12), 99-105.
- Dholakia, U. M. 2016. Why nudging your customers can backfire. Harvard Business Review
- Steffel, M., Williams, E. F., and Pogacar, R. 2016. How to Nudge Your Customers Without Pushing Them Away. Harvard Business Review.
Lisäksi itsenäinen tiedonhaku.
Tällä opintojaksolla päätöksenteon ilmiöitä lähestytään kuluttajan näkökulmasta. Kun ymmärrämme, miten kuluttajien ostopäätökset syntyvät, voimme myös vaikuttaa niihin suunnitellessamme myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojaksoon sisältyy itsenäisesti toteutettava kehittämistehtävä.
Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Lähipäivät ovat:
to 8.12.2022 klo 9.00-16.30
la 21.1.2023 klo 9.00-16.30
pe 17.3.2023 klo 9.00-16.30
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %
Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagioinnintarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Suomi
01.12.2022 - 31.03.2023
28.11.2022 - 04.12.2022
21 - 40
Markus Kanerva
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
3 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan ohjeistuksen mukaan.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Itsenäinen työskentely: 100 t
Opintojakson käytyään opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida päätöksenteon ilmiöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen myyntitilanteissa ja markkinointiviestinnässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan ja soveltamaan käyttäytymistaloustieteen teorioita ja menetelmiä myynnissä ja markkinoinnissa. Tällä opintojaksolla opiskelija oppii myös arvioimaan päätöksenteon ilmiöiden merkittävyyttä ja vaikuttavuutta markkinointijohtamisessa.
Markus Kanerva
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. 13. painos. Helsinki: Tammi
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (verkkolähde https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/)
- Luca, M., & Bazerman, M. H. 2020. The Power of Experiments: Decision Making in a Data-Driven World. Mit Press.
- Ariely, D., & Wertenbroch, K. 2002. Procrastination, deadlines, and performance: Self-control by precommitment. Psychological science, 13(3), 219-224.
- Levitt, S. D., & List, J. A. 2009. Field experiments in economics: The past, the present, and the future. European Economic Review, 53(1).
- Gallo A. 2016, A Refresher on Randomized Controlled Experiments, Harvard Business Review.
- Haynes, L., Goldacre, B., & Torgerson, D. 2012. Test, learn, adapt: developing public policy with randomised controlled trials. Cabinet Office.
- Davenport T.H. 2009 How to Design Smart Business Experiments, Harvard Business Review.
- Anderson, E. T. and Simester, D. 2011. A Step-to-Step Guide to Smart Business Experiments. Harvard Business Review
- Ariely, D. 2010 Why Businesses Don’t Experiment. Harvard Business Review
- Bond, R. M., Fariss, C. J., Jones, J. J., Kramer, A. D., Marlow, C., Settle, J. E., & Fowler, J. H. 2012. A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature, 489(7415), 295-298.
Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).
Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Lähipäivät ovat:
la 10.9.2022 klo 9.00-16.30
to 13.10.2022 klo 9.00-16.30
la 19.11.2022 klo 9.00-16.30
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %
Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Tutkimussuunnitelma arvioidaan soveltaen alla olevia yleisiä arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagioinnintarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
21 - 40
Markus Kanerva, Kaisa Hytönen, Jarmo Heinonen
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
4 op
1 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla tehdään tutkimussuunnitelma työelämäkontekstiin liittyvän tutkimuksen toteuttamiseksi ohjaavan opettajan ohjeistuksen mukaan. Opintojaksolla analysoidaan opintojaksolla kerättyä aineistoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Ennakkotehtävä:10 t
Lukutehtävät: 30 t
Tilastoharjoituksen työstäminen: 30 t
Koeasetelman laatiminen: 30 t
Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.
Markus Kanerva
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Koko opintojaksoon liittyvät:
- Thaler, R. & Sunstein, C. 2021 (tai 2008). Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness
- Norman, D. 2013. The Design of Everyday Things.
Tehtäviin liittyvät:
- Ly, K. et al. 2012. A Practitioner’s Guide To Nudging
- OECD. 2019. The BASIC toolkit - tools and ethics for applied behavioural insights
- Thaler, R. H., Sunstein, C. R., & Balz, J. P. 2013. Choice architecture. In E. Shafir (Ed.), The behavioral foundations of public policy (pp. 428–439). Princeton University Press.
- Service, O. et al. 2014. EAST: Four Simple Ways to Apply Behavioural Insights.
- Michie S., Richardson M., Johnston M., Abraham C., Francis J., Hardeman W., Eccles M.P., Cane J., Wood C.E. 2013. The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions. Ann Behav Med. 2013 Aug;46(1):81-95
- Richard Thalerin nobelpalkintoesitys.
Lisäksi itsenäinen tiedonhaku.
Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä toimimista.
Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Lähipäivät ovat:
pe 18.11.2022 klo 9.00-16.30
la 10.12.2022 klo 9.00-16.30
pe 17.2.2023 klo 9.00-16.30
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:
1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %
Canvasissa olevista tehtävistä osa pisteytetään automaattisesti Canvas-alustalla, osan pisteyttää ohjaava opettaja. Kehittämistehtävä arvioidaan alla olevien yleisten arviointikriteerien mukaan.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkund-plagiointitarkastusjärjestelmän käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Suomi
17.11.2022 - 28.02.2023
01.05.2022 - 31.05.2022
21 - 40
Markus Kanerva
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu (HYV8), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
2 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). - - Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan rajaaman tehtävänannon mukaisesti.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Kotitehtävät: 25 t
Lukutehtävät: 30 t
Jaksotehtävä: 45 t
Opintojaksolla harjoitellaan ihmisten käyttäytymisen analysoimista ja kuinka ihmisten tekemiin valintoihin voidaan vaikuttaa. Jaksolla hyödynnetään käyttäytymistieteellisiä teorioita ja palvelumuotoilun perusperiaatteita siitä, kuinka ihmisten tavoitteiden ja toiminnan välistä eroa voidaan kaventaa. Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat muotoilla tehokkaasti ihmisten valintatilanteita ja tukea käyttäytymisen muutoksen syntymistä.