Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
[Merkitse tähän tiedot käytettävistä kirjoista tai artikkeleista. Lisää linkit Laurean Finnaan.
Esimerkki:
Juholin, Elisa: Communicare (2017) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.90185
LibGuidesin e-aineistoihin linkittäminen: http://libguides.laurea.fi/linkit_e-aineistoihin/etusivu
Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon ja kerro, mille opintojaksolle kirjoja tarvitaan ja kuinka paljon opiskelijoita on. Kirjasto voi auttaa myös sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Opiskelijoiden tavoitteet ovat:
tunnistaa digitaalisuuden mahdollisuudet johtamisen ja palvelujen kehittämisessä
• hyödyntää tutkimusnäyttöä sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisen lähtökohtana
• uudistaa sosiaali- ja terveysalan johtamista ja palveluja käyttäen digitaalisia ratkaisuja
• johtaa digitaalisten palvelujen asiakaskeskeistä kehittämistä sosiaali- ja terveysalalla tähän keskeinen tieto opintojakso llöstä, toteutustavasta, oppimisympäristöstä, käytettävistä T&K -menetelmistä sekä ohjaus- ja viestintäkäytänteistä. Tarkista yllä olevista tiedoista, että kampustieto on valittu, jos toteutukseen kuuluu yksikön tapaaminen tai tentti, joka edellyttää läsnöoloa kampuksella. Tällöin virtuaalipisteet eivät saa olla täydet, koska sillä indokoidaan täysin verkossa toteutuvaa opintoa.]
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
[Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
0 - 30
Outi Ahonen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.]
[Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö.
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.]
[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]
[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]
[Kuvaa opinnon sisältö työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2022
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Satu Vuorela, Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja, Outi Ahonen, Päivi Immonen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
Hyväksytty/Hylätty
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Julkaistaan Canvas-alustalla. Kokoelma artikkeleita ja käytännön palvelumuotoilun oppaita.
- Ennakkotehtävä
- Lähiopetus: luennot ja harjoitukset (kampuksella tai verkossa)
- Työelämälähtöinen oppimistehtävä pienryhmissä
- Kirjallisuus ja tehtävät Canvas-alustalla
- Ohjaus lähipäivien aikana ja lähipäivien välillä Canvas-alustalla.
- Toteutetaan yhteistyössä Digitaalisuus johtamisessa ja palveluissa -jakson kanssa.
Jakson arvioinnissa sovelletaan Laurean YAMK-opintojaksojen arviointikehikkoa.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
0 - 30
Päivi Pöyry-Lassila, Outi Ahonen, Anna Salmi
Teemme opintojakson toteutuksessa yhteistyötä Digitaalisuus johtamisessa ja palveluissa -opintojakson kanssa ja ne muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
2 op
H-5
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen oppimistehtävä, jossa sovelletaan käytäntöön palvelumuotoilun teorioita ja menetelmiä.
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella:
12.02.2021 09.00 - 16.00 luokka B505-506
13.03.2021 09.00 - 16.00 luokka B505-506
21.05.2021 09.00 - 16.00 luokka B505-506
5 op vastaa n.135 tuntia opiskelijan työtä (1 op = n. 27 tuntia työtä)
Oppimistehtävän osuus n. 3 op.
Jakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä palvelumuotoilun keskeiset periaatteet ja käsitteet
• soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä
• analysoida kehittämistä eettisen kestävyyden näkökulmasta
• johtaa sosiaali- ja terveyspalvelujen muotoiluprosesseja
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Lueteltu ennen kurssin alkua
Zoom-live luennnot ja tehtävät
Suomi
01.03.2021 - 30.04.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
0 - 30
Lauri Larjavaara
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoitukset
Kaksi lähipäivää
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyn-täen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti ana-lysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Etäopetus
Suomen hallitusohjelma: https://valtioneuvosto.fi/marinin-hallitus/hallitusohjelma
Kestävän kehityksen toimenpidesitoumustyökalu: kokonaisarvio ja kehittämismahdollisuudet Jari Lyytimäki, Satu Lähteenoja, Tapio Reinikainen, Kaisa Schmidt-Thomé, Mikael Sokero, Suvi Vikström; https://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/67_KekeArvi_loppuraportti.pdf/4e99d9a9-7032-4a71-88b1-9599ffe21c92?version=1.0
Tulevaisuuden tutkimus ja innovaatiot: https://tulevaisuus.fi/menetelmat/toimintaympariston-muutosten-tarkastelu/
Anita Rubin: SSM tulevaisuudentutkimuksessa https://tulevaisuus.fi/menetelmat/pehmea-systeemimetodologia-ssm/ssm-tulevaisuudentutkimuksessa/
Laurean YAMK-ONT-OHJE / Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Opinnäytetyöohje 2019. Löytyy opintojakson Teams-työtilasta.
OPINTOJAKSON JOHDANTO (powerpoint) YAMK opinnäytetyöhön 2021 (Opintojakson Teams työtila)
Virtuaalinen toteutus
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
• soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
• suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
• varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
• rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman
Opintojakso toteutetaan etäopetuksena /Teams
Oppimistehtävät
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 02.12.2020
0 - 30
Päivi Immonen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
5 op
Hyväksytty/Hylätty
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Opintojakson pääteos on: Marja-Liisa Manka, M. M. (2016). Työhyvinvointi.
Lisäksi käytetään monipuolista suomalaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Oppimisalustana on Canvas
Tarvittaessa ohjaukseen ja yhteiseen oppimiseen käytetään Zoomia: https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
- Kaksi ja puoli koko opiskelijaryhmän yhteistä opiskelupäivää (pandemiatilanteen mukaisesti joko kampuksella tai Zoomissa)
- Raportoitava pienryhmätehtävä: Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen (organisaatioon, työyksikköön tai tiimiin)
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. EQF-taso: 7.
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
31 - 35
Mikko Häkkinen
Ryhmän SYV421KJ opiskelijoilla opintojakso liittyy läheisesti Valmentava johtaminen -opintojaksoon. Työhyvinvoinnin johtaminen -opintojakson voi kuitenkin suorittaa myös ilman Valmentava johtaminen -opintojaksoa.
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
3 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja (Mikko Häkkinen). Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Opintojaksolla laaditaan työhyvinvointisuunnitelma autettisessa työelämäympäristössä.
Katso ajoitustiedot Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Tehtävien ja raportin tarkoista palautuspäivistä sovitaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa opintojakson alkaessa.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolista kansainvälistä kirjallisuutta.
Opintojakson kokonaistyömäärä on 135 tuntia. Koko ryhmän yhteisiä opiskelupäiviä on kaksi ja puoli (20 tuntia).
Suurin osa opintojakson opiskelusta toteutetaan ohjatusti pienryhmissä ja itsenäisesti.
Opintojakson keskeiset sisällölliset teemat:
- Työhyvinvoinnin merkitys 2020-luvulla
- Työhyvinvoinnin käsite
- Työhyvinvoinnin kehittäminen organisaatiossa
- Työhyvinvoinnin kehittäminen työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta
- Yksilön työhyvinvointi - oman työhyvinvoinnin turvaaminen ja vahvistaminen
- Työhyvinvointisuunnitelma kehittämisen välineenä
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
0 - 30
Mikko Häkkinen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
3 op
H-5
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Tehtävien ja raporttien tarkoista palautusaikatauluista voidaan sopia yhdessä opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Koko ryhmän yhteistä opiskelua 24 t.
Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.