Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Kirjallisuutta
Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95.
http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf
Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.
Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.
Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.
Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.
Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.
Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.
Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.
Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out
of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448
Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.
Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University.
Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605
Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.
Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847)
Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348
Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19.
Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14
Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35
Muotoiluajattelu on lähestymistapa kehittämiseen ja innovointiin. Siinä korostuu asiakaskeskeinen ja empaattinen työskentelyote, käytäntölähtöisyys ja pyrkimys prototypoinnin avulla löytää toimivia ratkaisuja yhteisesti havaittuihin ongelmiin. Muotoiluajattelu on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suosituksi kehittämistä ohjaavaksi lähestymistavaksi yritysten tuote- ja palvelukehityksessä sekä korkeakouluopetuksessa. Muotoiluajatteluun viitataan usein engalnnin kielisellä ilmaisulla 'design thinking'.
Opintojaksolla käsitellään muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita, tehdään menetelmien soveltamisharjoituksia sekä harjoitellaan yhteiskehittämisessä tarvittavia luovia taitoja. Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää muotoiluajattelua kehittämistyössä. Opintojakso valmistaa Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät -opintojaksolle ja antaa teoreettista ymmärrystä menetelmien soveltamisesta käytännön palvelumuotoiluprojektissa.
Opintojaksolla hyödynnetään lähiopetusta ja itseopiskelua. Opetusmenetelmänä on luento-opetus, vuorovaikutteiset ryhmäharjoitukset, itsenäinen teorian opiskelu sekä esseen kirjoittaminen opintojakson teemoista. Kirjallisuutena hyödynnetään sekä tieteellisiä artikkeleita että bisneskirjallisuutta. Käytössä on digitaalinen oppimisympäristö Canvas, jossa on opintojakson suorittamisen kannalta tärkeät tiedot, materiaalit ja keskusteluryhmät. Ohjausta opiskelijalle annetaan lähiopetuspäivinä ja niiden jälkeen sähköpostitse. Opintojakson opettaja seuraa myös Canvasissa käytävää keskustelua ja ohjaa opiskelijoita tarvittaessa.
Opintojakso on osa pakollisia opintoja Restonomi YAMK -tutkinnossa. Jakson laajuus on 5 op, mikä keskimäärin opiskelijan työmääränä tarkoittaa 135 h työtä. Toteutus on lähiopetuksena.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Otto Mäkelä, Anna Salmi
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Hankitun osaamisen tunnistamista varten ollaan yhteydessä vastaavaan opettajaan Otto Mäkelään.
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 4. ja 5.9. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.
Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus 3.9.
Kirjallinen oppimistehtävä 30.9., johon opettaja antaa lyhyen kirjallisen palautteen 18.10. mennessä
Opintojakso arvioidaan 1.11. mennessä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Lähiopetus
Kirjallisuutta
Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95.
http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf
Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.
Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.
Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.
Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.
Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.
Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.
Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.
Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out
of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448
Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.
Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University.
Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605
Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.
Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847)
Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348
Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19.
Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14
Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35
Muotoiluajattelu on lähestymistapa kehittämiseen ja innovointiin. Siinä korostuu asiakaskeskeinen ja empaattinen työskentelyote, käytäntölähtöisyys ja pyrkimys prototypoinnin avulla löytää toimivia ratkaisuja yhteisesti havaittuihin ongelmiin. Muotoiluajattelu on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suosituksi kehittämistä ohjaavaksi lähestymistavaksi yritysten tuote- ja palvelukehityksessä sekä korkeakouluopetuksessa. Muotoiluajatteluun viitataan usein englannin kielisellä ilmaisulla 'design thinking'.
Opintojaksolla käsitellään muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita, tehdään menetelmien soveltamisharjoituksia sekä harjoitellaan yhteiskehittämisessä tarvittavia luovia taitoja. Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää muotoiluajattelua kehittämistyössä. Opintojakso valmistaa Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät -opintojaksolle ja antaa teoreettista ymmärrystä menetelmien soveltamisesta käytännön palvelumuotoiluprojektissa.
Opintojaksolla hyödynnetään lähiopetusta ja itseopiskelua. Opetusmenetelmänä on luento-opetus, vuorovaikutteiset ryhmäharjoitukset, itsenäinen teorian opiskelu sekä esseen kirjoittaminen opintojakson teemoista. Kirjallisuutena hyödynnetään sekä tieteellisiä artikkeleita että bisneskirjallisuutta. Käytössä on digitaalinen oppimisympäristö Canvas, jossa on opintojakson suorittamisen kannalta tärkeät tiedot, materiaalit ja keskusteluryhmät. Ohjausta opiskelijalle annetaan lähiopetuspäivinä ja niiden jälkeen sähköpostitse. Opintojakson opettaja seuraa myös Canvasissa käytävää keskustelua ja ohjaa opiskelijoita tarvittaessa.
Opintojakso on osa pakollisia opintoja Restonomi YAMK -tutkinnossa. Jakson laajuus on 5 op, mikä keskimäärin opiskelijan työmääränä tarkoittaa 135 h työtä. Toteutus on lähiopetuksena.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Otto Mäkelä, Anna Salmi
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Hankitun osaamisen tunnistamista varten ollaan yhteydessä vastaavaan opettajaan Otto Mäkelään.
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 8. ja 9.1. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.
Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus 7.1.
Kirjallinen oppimistehtävä eli essee palautus 10.2.
Vertaispalaute, jokainen opiskelija antaa Canvasissa vertaispalautteen kahteen muuhun esseeseen 20.2. mennessä.
Opintojakso arvioidaan 3.3. mennessä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Lähiopetus
Suomi
07.01.2021 - 31.12.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Päivi Tossavainen, Kaisa Airo, Sari Sarlio-Siintola, Satu Luojus
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2022
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Satu Vuorela, Otto Mäkelä, Kaisa Airo, Satu Luojus, Anna Salmi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Kirjat:
• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
Artikkelit:
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Teece, D. 2018. Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 50, pp. 40-49.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamalli, arvonluonti, dynaamiset kyvykkyydet
Toteutustapa: 3 lähiopetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä
Arviointi:
1) Esitehtävä: hylätty / hyväksytty, yksilötyö
2) Oppimispäiväkirja (60% kokonaisarvosanasta), yksilötyö, asteikko 1 – 5
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne ja kieliasu
3) Casetehtävä palveluliiketoiminnan kehittämisestä (40 % kokonaisarvosanasta), ryhmätyö, asteikko 1
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne
4) BONUS: Aktiivisuus lähipäivissä saattaa vaikuttaa arvosanaan nostavasti!
• Läsnäolo. Jos et pääse paikalle, ole etukäteen yhteydessä opettajiin. Poissaolo on korvattava erikseen annettavalla korvaavalla tehtävällä.
• Ryhmäkeskusteluihin osallistuminen on oleellista oppimisen kannalta. Keskusteluun on helpompi osallistua, kun on tutustunut lähipäivään valmistavaan materiaaliin etukäteen.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Satu Vuorela, Otto Mäkelä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Lähiopetus
Kirjat:
• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.
Artikkelit:
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing 29(6/7), 472-484.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamuotoilu, liiketoimintamalli, arvonluonti
Toteutustapa: 3 opetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä
Arviointi:
1) Esitehtävä: hylätty / hyväksytty, yksilötyö
2) Oppimispäiväkirja (60% kokonaisarvosanasta), yksilötyö, asteikko 1 – 5
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne ja kieliasu
3) Casetehtävä palveluliiketoiminnan kehittämisestä (40 % kokonaisarvosanasta), ryhmätyö, asteikko 1
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne
4) BONUS: Aktiivisuus lähipäivissä saattaa vaikuttaa arvosanaan nostavasti!
• Läsnäolo. Jos et pääse paikalle, ole etukäteen yhteydessä opettajiin. Poissaolo on korvattava erikseen annettavalla korvaavalla tehtävällä.
• Ryhmäkeskusteluihin osallistuminen on oleellista oppimisen kannalta. Keskusteluun on helpompi osallistua, kun on tutustunut lähipäivään valmistavaan materiaaliin etukäteen.
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Satu Vuorela, Otto Mäkelä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta, opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.
Opintojakso sisältää kuusi opetuspäivää: 2.10.2020, 7.11.2020, 3.12.2020, 5.2.2021, 4.3.2021 (klo 9 - 16.30). Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Suomi
02.10.2020 - 04.03.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 30
Satu Luojus, Anna Salmi
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
8 op
6 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Opetuspäivät: 2.10.2020, 7.11.2020, 3.12.2020, 5.2.2021, 4.3.2021 (klo 9 - 16.30)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen opetuspäivään.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, joka toimitetaan opintojaksolle hyväksytyille joulukuussa 2020.
Opintojakson laajuus on 10 op, joka edellyttää keskimäärin 270 tunnin työmäärää / opiskelija.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• arvioida ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja tekniikoita monipuolisesti digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemin kehittämisen eri vaiheissa
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
• suunnitella, fasilitoida ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta, opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.
Opintojakso sisältää neljä opetuspäivää: 6.2.2021, 5.3.2021, 9.4.2021, 8.5.2021 (klo 9 - 16.30). Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Virpi Kaartti, Anna Salmi, Satu Luojus
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
6 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Opetuspäivät: 6.2.2021, 5.3.2021, 9.4.2021, 8.5.2021 (klo 9 - 16.30).
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen opetuspäivään.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, joka toimitetaan opintojaksolle hyväksytyille tammikuussa 2021.
Opintojakson laajuus on 10 op, joka edellyttää keskimäärin 270 tunnin työmäärää / opiskelija.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä
- viedä läpi palvelun kehittämisprosessin
- rakentaa palvelukeskeisen liiketoimintamallin
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Kirjallisuuslista
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro
Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita
Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja)
Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014
Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika
Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo
Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing
Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value
Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning
Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2)
Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjallisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 10p
3. Palveluiden hinnoittelu max 10p
4. Asiakaskannattavuus: max 10p
5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe
Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5
A9321 Talousohjaus palveluliiketoiminnassa, arviointikriteerit
Arviointi perustuu:
- kirjallisiin raportteihin, (teoria, lähteet, käytännön omat esimerkit)
- loppuraportin arvioinnissa otetaan huomioon teoriosuuden lisäksi ennenkaikkea teorian soveltaminen omaan käytännön esimerkkiin, kuten oma palvelumuotoilun case, oma palvelumuotoilun yritys/ projekti/ kehittämishanke/ työpaikan kehittämisprojekti
- excelillä tehtyjen laskelmien selkeys
- verkkokeskusteluun osallistuminen
arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Opintojakso noudattaa osaamistavoitteeltaan kansallisen viitekehyksen tasoa 7 (ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot)
Suomi
18.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 60
Marjo Koistinen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
2 op
H-5
arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
02.07.2020 - 31.07.2020
Kaisa Airo
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Otto Mäkelä, Anna Salmi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Otto Mäkelä
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Satu Luojus, Anna Salmi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 30
Marjo Koistinen
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.09.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Kaisa Airo
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Kaisa Airo
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty