Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Kirjallisuutta
Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95.
http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf
Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.
Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.
Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.
Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.
Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.
Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.
Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.
Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out
of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448
Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.
Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University.
Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605
Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.
Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847)
Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348
Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19.
Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14
Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35
Muotoiluajattelu on lähestymistapa kehittämiseen ja innovointiin. Se ei ole pelkästään ajattelua tai abstraktien periaatteiden omaksumista, vaan sen ymmärtäminen edellyttää tekemistä ja kokeilemista käytännössä. Muotoiluajattelussa korostuu asiakaskeskeinen ja empaattinen työskentelyote, käytäntölähtöisyys ja pyrkimys prototypoinnin avulla löytää toimivia ratkaisuja yhteisesti havaittuihin ongelmiin. Muotoiluajattelu on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suosituksi kehittämistä ohjaavaksi lähestymistavaksi yritysten ja organisaatioiden tuote- ja palvelukehityksessä sekä korkeakoulujen kehittämishankkeissa. Muotoiluajatteluun viitataan usein englannin kielisellä ilmaisulla 'design thinking'.
Opintojaksolla käsitellään muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita, tehdään menetelmien soveltamisharjoituksia sekä harjoitellaan yhteiskehittämisessä tarvittavia luovia taitoja. Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää muotoiluajattelua kehittämistyössä. Opintojakso valmistaa Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät -opintojaksolle ja antaa teoreettista ymmärrystä menetelmien soveltamisesta käytännön palvelumuotoiluprojektissa.
Opintojaksolla hyödynnetään lähiopetusta ja itseopiskelua. Opetusmenetelmänä on luento-opetus, vuorovaikutteiset ryhmäharjoitukset, itsenäinen teorian opiskelu sekä yhteiskirjoittaminen opintojakson teemoista. Kirjallisuutena hyödynnetään sekä tieteellisiä artikkeleita että bisneskirjallisuutta. Käytössä on digitaalinen oppimisympäristö Canvas, jossa on opintojakson suorittamisen kannalta tärkeät tiedot, materiaalit ja keskusteluryhmät. Ohjausta opiskelijalle annetaan kontaktiopetuspäivinä ja niiden jälkeen sähköpostitse. Opintojakson opettaja seuraa myös Canvasissa käytävää keskustelua ja ohjaa opiskelijoita tarvittaessa.
Opintojakso on osa pakollisia opintoja Restonomi YAMK -tutkinnossa. Jakson laajuus on 5 op, mikä keskimäärin opiskelijan työmääränä tarkoittaa 135 h työtä. Toteutus on lähiopetuksena.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Otto Mäkelä, Anna Salmi
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Hankitun osaamisen tunnistamista varten ollaan yhteydessä vastaavaan opettajaan Otto Mäkelään.
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 3., 4.9. ja 8.10. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.
Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus 2.9.
Kirjallinen oppimistehtävä palautus 28.9.
Vertaispalaute, jokainen opiskelija antaa Canvasissa vertaispalautteen kahteen muuhun esseeseen 5.10. mennessä.
Opintojakso arvioidaan 29.10. mennessä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Otto Mäkelä, Kaisa Airo, Minna Pietikäinen, Satu Luojus, Tarja Chydenius, Anna Salmi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Otto Mäkelä
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
Hyväksytty/Hylätty
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta, opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä
- viedä läpi palvelun kehittämisprosessin
- rakentaa palvelukeskeisen liiketoimintamallin
Opetuspäivät (klo 9 - 16.30):
- 8.10.2021 Paikka: Zoom
- 9.10.2021 Paikka: Zoom
- 12.11.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
- 2.12.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
- 3.12.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta. Tehtäviä tehdään sekä yksilöllisesti että pienryhmissä.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 35
Anna Salmi, Satu Luojus
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
6 op
8 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja
arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Opetuspäivät (klo 9 - 16.30):
- 8.10.2021 Paikka: Zoom
- 9.10.2021 Paikka: Zoom
- 12.11.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
- 2.12.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
- 3.12.2021 Paikka: ilmoitetaan myöhemmin
Oppimistehtävien tärkeät päivämäärät ja palautuspäivät on kuvattu Canvas-oppimisympäristön työtilassa.
Opintojakson laajuus on 10 op, joka edellyttää keskimäärin 270 tunnin työmäärää / opiskelija.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä
- viedä läpi palvelun kehittämisprosessin
- rakentaa palvelukeskeisen liiketoimintamallin
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Marjo Koistinen
Lähiopetus
Kirjallisuuslista
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro
Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita
Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja)
Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014
Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika
Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo
Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing
Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value
Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning
Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2)
Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjallisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 10p
3. Palveluiden hinnoittelu max 10p
4. Asiakaskannattavuus: max 10p
5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe
Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjallisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 10p
3. Palveluiden hinnoittelu max 10p
4. Asiakaskannattavuus: max 10p
5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe
Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 30
Marjo Koistinen
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.]
[Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö.
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.]
[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]
[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]
Varmistat laadukkaan ja oikea-aikaisen tiedon tuottamisen sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien käyttöön. Tehtävässäsi vastaat selvitys- ja tietotuotantotarpeisiin sekä olet mukana talouden järjestelmien kehitystyössä. Tuotat, analysoit ja yhdistät eri lähteistä tulevaa tietoa päätöksenteon, johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi, nostaen samalla proaktiivisesti esiin uusia näkökulmia ja toteutustapoja. Osallistut myös yhteisiin talouden asiantuntija- ja kehitystehtäviin.
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjallisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 10p
3. Palveluiden hinnoittelu max 10p
4. Asiakaskannattavuus: max 10p
5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe
Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Virve Pekkarinen
Lähiopetus
Opinto on osa opinnäytetyöprosessia ja se suoritetaan itseopiskeluna oman aikataulun mukaan. Opintojaksolle rekisteröitymislinkin löydät intrasta kohdasta "Opinnäytetyö YAMK-tutkinnossa".
Liity kurssin Canvas-työtilaan tästä linkistä: https://canvas.laurea.fi/enroll/EFJFBM
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 14.12.2021
Virve Pekkarinen, Suvi Valsta
Kurssin työtilaan liitytään tämän linkin kautta: https://canvas.laurea.fi/enroll/EFJFBM
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Virve Pekkarinen
Lähiopetus
Opinto on osa opinnäytetyöprosessia ja se suoritetaan itseopiskeluna oman aikataulun mukaan. Opinnon ilmoittautuminen on auki keväällä 1.12.-31.5. ja kesä-syksyllä 1.6.-31.12. Ilmoittaudu mukaan silloin, kun ehdit toteutusajankohtana suorittaa opinnon loppuun.
Kursin Canvas-työtila aukeaa 1.1.2022 mennessä.
Suomi
01.12.2021 - 30.06.2022
14.12.2021 - 23.05.2022
Virve Pekkarinen, Tomi Tolonen, Suvi Valsta
Kurssin työtilaan liitytään tämän linkin kautta: https://canvas.laurea.fi/enroll/EFJFBM
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Virve Pekkarinen
Lähiopetus
Opinto on osa opinnäytetyöprosessia ja se suoritetaan itseopiskeluna oman aikataulun mukaan. Opintojaksolle rekisteröitymislinkin löydät intrasta kohdasta "Opinnäytetyö YAMK-tutkinnossa".
Liity kurssin Canvas-työtilaan tästä linkistä: https://canvas.laurea.fi/enroll/EFJFBM
Suomi
01.06.2022 - 31.12.2022
24.05.2022 - 30.11.2022
Virve Pekkarinen, Suvi Valsta
Kurssin työtilaan liitytään tämän linkin kautta: https://canvas.laurea.fi/enroll/EFJFBM
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Hanna-Kaisa Ellonen
Lähiopetus
Opintojakson tietopohja koostuu pienryhmän sosiaalipsykologiasta, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Teoreettinen lähestymistapa toimii kuitenkin lähinnä viitekehyksenä, sillä fasilitointi ja yhteiskehittäminen on käytännön työtä, jota oppii vain tekemällä.
Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)
Pennington, D. C. 2005 Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Virtuaalifasilitaattorin käsikirja (https://laurea.finna.fi/Record/laurus.80472)
Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.
Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.
Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.
1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä
2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä
3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset
Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
* Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
* Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
* Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä
Suomi
01.09.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Hanna-Kaisa Ellonen
Ohjeet esitehtävään:
Tutustu seuraaviin teoksiin:
* Pennington, D. C. (2005) ”Pienryhmän sosiaalipsykologia"
* "Virtuaalifasilitaattorin käsikirja"
Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.
Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:
1) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
2) Minkälaista kokemusta sinulla on verkossa tapahtuvasta yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
3) Miten uskot verkossa toimimisen vaikuttavan pienryhmän toimintaan?
4) Mitä sinun tulisi fasilitaattorin roolissa huomioida verkossa toimiessasi?
Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon muualle (esim. YouTube, Kaltura) ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.
Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: annettujen teemojen sisältyminen videoon, lähdemateriaaliin perehtyminen, pohdinnan syvällisyys
Esitehtävän deadline on 30.8. kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.
Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen lähipäivään (24 h), itsenäisen työpajan (60h) suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tiimityöhön (57,5h) tunnilla sekä portfolion parissa.
Anna Salmi
Lähiopetus
Opintojakson tietopohja koostuu co-designin, tiedon yhteisluomisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla tuodaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teoreettinen lähestymistapa on viitekehys, jonka avulla tietopohjaa kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektointia syvennetään.
Lee, Jung-joo, Miia Jaatinen, Anna Salmi, Tuuli Mattelma?ki, Riitta Smeds, and Mari Holopainen (2018) Design Choices framework for co-creation projects. International Journal of Design. 12 (2) pp. 15–31. Saatavilla 29.11.2021 http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/2782
Elizabeth B.-N. Sanders & Pieter Jan Stappers (2008) Co-creation and the new landscapes of design, CoDesign, 4:1, 5-18, DOI: 10.1080/15710880701875068
Mattelmäki, T. & Sleeswijk Visser, F. (2011), Lost In Co-X: Interpretations Of Co-Design And Co-Creation. IASDR2011, The 4th World Conference on Design Research, Delft, the Netherlands. Saatavilla 29.11.2021 https://window874.files.wordpress.com/2012/09/mattelmaki_lost-in-cox_fin-1.pdf
Hannula, O., Pöyry-Lassila, P., Salmi, A., & Jaatinen, M. (2014). Forming and using objects of collaboration within game structure. Services and New Societal Challenges: Innovation for Sustainable Growth and Welfare, 659-71. Saatavilla 29.11.2021 https://www.researchgate.net/profile/Otso-Hannula/publication/280574833_Forming_and_using_objects_of_collaboration_within_game_structure/links/56ffe0c408ae1408e15deea4/Forming-and-using-objects-of-collaboration-within-game-structure.pdf
Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)
Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.
Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.
Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)
Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.
Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.
Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.
1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä
2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä
3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset
Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
* Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
* Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
* Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 30
Anna Salmi
Ohjeet esitehtävään:
Lue alla oleva artikkeli sekä yksi kirja, jonka voit valita alla listatuista teoksista:
Artikkeli
Elizabeth B.-N. Sanders & Pieter Jan Stappers (2008) Co-creation and the new landscapes of design, CoDesign, 4:1, 5-18, DOI: 10.1080/15710880701875068
Kirjat
Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)
Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.
Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.
Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.
Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:
1) Mitä on yhteiskehittäminen ja fasilitointi?
2) Mikä on fasilitoijan rooli yhteiskehittämisessä?
3) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista kasvokkaisissa yhteistyötilanteissa tai verkossa?
4) Miten yhteiskehittämisen fasilitoija onnistuu tehtävässään?
5) Mitä haluaisit oppia yhteiskehittämisestä ja fasilitoinnista?
Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon Laurean videopalveluun https://video.laurea.fi/ ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.
Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointiperusteet ilmoitetaan myöhemmin.
Esitehtävän deadline on 31.1.2022 kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.
Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (24 h), itsenäisen työpajan suunnitteluun ja toteutukseen (74h), sekä pienryhmätehtävien tekemiseen kontaktipäivinä sekä portfolion työstämiseen (39,5h).
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.