•   A Child in Crisis in Social Services and Health Care V1624-3004 01.05.2022-07.08.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
    - ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
    - pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

    Teacher in charge

    Liisa Lassila

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina. Opintojaksoon kuuluu kirjallisia yksilötehtäviä (2 kpl) ja yksi paritehtävä.
    Opintojakson tavoitteena on perehtyä kriisissä olevan lapsen kohtaamiseen. Tarkoituksena on lisätä opiskelijan herkkyyttä ja taitoja tunnistaa kriisin merkityksen lapsen kehityksen kannalta, tukea lapsen selviytymistä ja ehkäistä pidempiaikaista tuen tarvetta.

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa;
    - tunnistaa erilaisia kriisitilanteita lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
    - ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
    - pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

    Keskeinen sisältö:
    -lapsi kriisitilanteessa
    -kriisin vaiheet
    -lapsen tukeminen osana perhettä ja verkostoa
    -työntekijän rooli: auttamisprosessi ja työmenetelmiä

    Opintojakson tehtävät
    Tehtävien kautta laajennat tietämystäsi kriisissä olevan lapsen auttamisesta. Pyri muodostamaan itsellesi ns. työsalkku tulevaa työtäsi ajatellen. Tehtäviä on yhteensä kolme ja ne palautetaan erillisinä tiedostoina Canvasiin.
    Paritehtävän toteutus edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä.

    Otsikoi tehtävät ja merkitse lähdeviitteet tekstiin sekä lähdeluettelot kunkin tehtävän loppuun. Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia ja raportteja. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Muistathan laittaa nimesi kaikkiin tehtäviin. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin


    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.05.2022 - 07.08.2022

    Enrollment period

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    40 - 50

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 10. Open university: 10.)
    Teacher(s)

    Liisa Lassila

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    RDI portion

    3 credits

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Canvasista löydät tehtävien palautuspäivät (not translated)

    Students workload

    Perustietoa kriiseistä 2 op (yksilötehtävä)
    Lapsen kohtaaminen -työmenetelmiä 2 op (yksilötehtävä)
    Lapsen auttaminen -case (paritehtävä) (not translated)

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet Suomeksi Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö). Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)