Skip to main content

A Child in Crisis in Social Services and Health Care (5 cr)

Code: V1624-3004

General information


Enrollment
04.04.2022 - 10.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2022 - 07.08.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Liisa Lassila
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 10 . Open UAS : 10.)
Small groups
Pienryhmä 1
Study unit
V1624

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kriisitilanteita alle kouluikäisten lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
- ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
- pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

Materials

Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina. Opintojaksoon kuuluu kirjallisia yksilötehtäviä (2 kpl) ja yksi paritehtävä.
Opintojakson tavoitteena on perehtyä kriisissä olevan lapsen kohtaamiseen. Tarkoituksena on lisätä opiskelijan herkkyyttä ja taitoja tunnistaa kriisin merkityksen lapsen kehityksen kannalta, tukea lapsen selviytymistä ja ehkäistä pidempiaikaista tuen tarvetta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa;
- tunnistaa erilaisia kriisitilanteita lasten kohtaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
- ymmärtää lapsen näkökulmaa kriisitilanteessa
- pohtia kriisissä olevan lapsen auttamisen keinoja ja palveluja

Keskeinen sisältö:
-lapsi kriisitilanteessa
-kriisin vaiheet
-lapsen tukeminen osana perhettä ja verkostoa
-työntekijän rooli: auttamisprosessi ja työmenetelmiä

Opintojakson tehtävät
Tehtävien kautta laajennat tietämystäsi kriisissä olevan lapsen auttamisesta. Pyri muodostamaan itsellesi ns. työsalkku tulevaa työtäsi ajatellen. Tehtäviä on yhteensä kolme ja ne palautetaan erillisinä tiedostoina Canvasiin.
Paritehtävän toteutus edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä.

Otsikoi tehtävät ja merkitse lähdeviitteet tekstiin sekä lähdeluettelot kunkin tehtävän loppuun. Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia ja raportteja. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Muistathan laittaa nimesi kaikkiin tehtäviin.

Exam schedules

Canvasista löydät tehtävien palautuspäivät

Student workload

Perustietoa kriiseistä 2 op (yksilötehtävä)
Lapsen kohtaaminen -työmenetelmiä 2 op (yksilötehtävä)
Lapsen auttaminen -case (paritehtävä)

Assessment criteria, approved/failed

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page