•   Mentalisation in Childhood V1620-3005 01.06.2022-31.08.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
    tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
    pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon

    Teacher in charge

    Liisa Lassila

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Opintojakson tehtävissä käytetään mm. suositeltavaa kirjallisuutta, johon kirjavinkkejä Canvasissa. (not translated)

    Teaching methods

    *Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina. Opintojaksoon kuuluu kirjallisia yksilötehtäviä (sisältäen työntekijän haastattelun) ja paritehtäviä.

    Paritehtävän toteutus edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja -muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä. Ke 1.6.-ma 6.6. aikana opiskelijat itse Canvasia hyödyntäen etsivät itsellensä parin paritehtäviä varten.

    *Opintojakson tehtävät tulevat Canvas-oppimisalustaan
    *Tehtävät palautetaan omina tiedostoina Canvasiin
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    •ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
    •tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
    •pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon
    Keskeinen sisältö:
    •tietoa mentalisaatiosta
    •mentalisaatiokyky
    •työntekijän taito lapsen ja perheen mentalisaation vahvistajana
    •oman ja toisen ihmisen näkökulman reflektointi (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson loputtua annamme koko ryhmälle yhteisen kirjallisen palautteen tehtävistä.


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.06.2022 - 31.08.2022

    Enrollment period

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    40 - 60

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Teacher(s)

    Anne Pirinen, Liisa Lassila

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”


    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista. (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Students workload

    1. Mitä mentalisaatio tarkoittaa, (paritehtävä) 2 op
    2. Case-tehtävä, (paritehtävä) 1 op
    3. Työntekijän haastattelu, (yksilötehtävä) 1 op
    4. Itsereflektiotehtävä (yksilötehtävä) 1 op (not translated)