Service Users as Developers (5 cr)
Code: V1568-3003
General information
- Enrollment
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Eeva Järveläinen
- Teemu Rantanen
- Study unit
- V1568
Objective
Opiskelija
- ymmärtää asiakas- ja kansalaisnäkökulman merkityksen sosiaalipalvelujen kehittämisessä,
- osaa tunnistaa kansalaisten tarpeista lähteviä sosiaalialan työn kehittämistarpeita ja
- ymmärtää kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Content
- Sosiaalipalvelujen käyttäjälähtöiset kehittämis- ja arviointimenetelmät, kansalaislähtöinen tarveanalyysi
- Yhteiskunnallisen osallistamisen, valtaistamisen ja vaikuttamistyön menetelmät
- Digitalisaatio sosiaalipalveluissa ja niiden kehittämisessä
Location and time
Kontaktiopetuspäivät:
to 14.10. koko päivä (Tikkurila)
to 18.11. koko päivä (Tikkurila)
Opintojakson hanketoteutuksen takia osallistuminen kontaktiopetukseen pakollinen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava oppimateriaali löytyy oppimisalustasta ennen opintojakson toteutuksen alkua
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä oppimistehtävän. Oppimistehtävässä perehdytään sosiaalipalveluiden ja niiden lähialojen käyttäjälähtöiseen kehittämiseen sekä kokemusasiantuntijoiden hyödyntämiseen kehittämisessä. Oppimistehtävä tapahtuu hanketoteutuksena ja se tehdään ryhmissä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyönä Keijo-koulutuksen kanssa. Rikostaustaiset kokemusasiantuntijat osallistuvat kontaktikerroille ja oppimistehtävässä korostuu yhteistyö kokemusasiantuntijodien kanssa sekä kokemusasiantuntijoiden näkökulman hahmottaminen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
9.9. Oppimistehtävien ohjeistus ja jako ryhmiin (orientaatiopäivän yhteydessä)
14.10. Alkuluento ja kokemusasiantuntijoiden ryhmähaastattelu
15.11. Power point -esityksen palautus (rymätehtävä)
18.11. Seminaari ja tulosten esittely
30.11. Reflektioraportin palautus (yksilötehtävä)
Student workload
Kontaktiopetus ja seminaari 16 h
Opintojakson oheiskirjallisuuteen perehtyminen 40 h
Ryhmätyöskentely ja power Point -esityksen laadinta 30 h
Reflektioraportti 40 h
Evaluation scale
H-5