•   Creativity and Functionality in Client Work V1415-3027 16.08.2021-31.12.2021  5 credits  (SSF220SA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - utilise personal creativity and resources in client work.
    - use creative and functional working methods while working with various clients.

    Teacher in charge

    Hannele Pulkamo

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto. Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus. Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1 Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva. Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointiosiot ovat seuraavat:
    1. Orientaatio: Ennakkotehtävä, osallistuminen orientaatiopäivään ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen hyv/hyl 0%,

    2. Moduuli : Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin pajoihin hyv/hyl 0% (hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista vähintään 4 pajaan), osallistuminen kulttuuritapahtumaan hyv/hyl 0% ja oppimispäiväkirja ja siihen sisältyvä reflektoiva yhteenveto H- 5 50%

    3. Moduuli 3: Osallistuminen demopäivään hyv/hyl 0%, LbD-osuus: työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjauskokonaisuus: Toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely luovia ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen loppuseminaarissa H-5 50 % ja itsearviointi hyv/hyl 0%

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    16.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 10.06.2021

    Group(s)
    • SSF220SA
    Seats

    20 - 65

    Unit

    Laurea Lohja, sote

    Small group(s)
    • Opetusyhmä A (Size: 34. Open university: 0.)
    • Opetusryhmä B (Size: 34. Open university: 0.)
    Teacher(s)

    Hannele Pulkamo, Paula Väliaho, VirtuaaliHerraXsote, Marika Kivistö

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) (not translated)

    Programme(s)

    Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja (Finnish)

    Campus

    Laurea Lohja

    Virtual portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Opiskelija, jolla on osaamistavoitteita vastaava osaaminen (arvioidaan osaamisanalyysin pohjalta), voi suorittaa opintojakson näyttönä. Kysy tarkempia ohjeita moduulivastaavalta tai opintojakson vastaavalta opettajalta.

    Pajaan osallistumisen vaihtoehtona opiskelija voi suunnitella, toteuttaa ja raportoida luovan/toiminnallisen pajan valitsemalleen asiakasryhmälle. Ohjeet löytyvät Optima-työtilasta. Opiskelija voi suorittaa kaksi vaadituista neljästä pajasta tämän vaihtoehdon avulla. Jos opiskelija suunnittele, toteuttaa ja raportoi kaksi pajaa, tulee näiden pajojen olla sisällöltään erilaisia.

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojakson toinen osio koostuu yhteistyökumppanien kanssa toteutettavista, taiteellisista/luovista/toiminnallisista ohjauskokonaisuuksita (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Ohjauskokonaisuudet toteutetaan Lbd-mallin mukaisesti erilaisissa aikuissosiaalityön kuntoutujaryhmissä. (not translated)

    Important dates

    Ryhmä A
    23.8.2021 Ennakkotehtävän palautus
    30.8.2021 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
    6.9.2021 – 8.10.2021 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä
    (läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
    13.9.2021 – 18.10.2021 Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin henkilökohtaisten
    valintojen mukaisesti, velvoite osallistua vähintään 4 pajaan
    13.10.2021 Ohjaustapahtumapäivän ohjaussuunnitelman palautus.
    19.10.2021 Ohjaustapahtuman vertaispalautteen anto, palautus
    25.10.2021 Ohjausdemopäivä (läsnäolovelvoite)
    1.11. - 26.11.2021 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa, läsnäolovelvoite oman
    ryhmän toteutuspäivänä.
    13.12.2021 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely
    (läsnäolovelvoite)

    Luovien ja toiminnallisten pajojen aikataulut löytyvät Pakista.
    _________________________________________________________________


    Ryhmä B

    23.8.2021 Ennakkotehtävän palautus
    6.9.2021 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
    13.9.2021 – 8.10.2021 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä (läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
    13.9.2021 – 18.10.2021 Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin henkilökohtaisten valintojen mukaisesti, velvoite osallistua vähintään 4 pajaan
    13.10.2021 Ohjaustapahtumapäivän ohjaussuunnitelman palautus.
    19.10.2021 Ohjaustapahtuman vertaispalautteen anto, palautus
    26.10.2021 Ohjausdemopäivä (läsnäolovelvoite)
    1.11. - 26.11.2021 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa, läsnäolovelvoite oman ryhmän toteutuspäivänä.
    14.12.2021 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely (läsnäolovelvoite)

    Luovien ja toiminnallisten pajojen aikataulut löytyvät Pakista. (not translated)

    Students workload

    Osio 1: Orientaatio
    a) Ennakkotehtävät 7 h
    b) Orientaatiopäivä ja siihen valmistautuminen 8 h
    c) Oppimispäiväkirja ja tiedonhankinta 12 h

    YHT 27 h

    Osio 2: Moduuli 1
    a) Luoviin ja toiminnallisiin pajoihin osallistuminen lähiopetus 16 – 20 h, valmistautuminen ja ennakkotehtävät 4 – 8 h, yht. 24 h
    b) Kulttuuritapatumaan osallistuminen ja siihen valmistautuminen 8 h
    c) Oppimispäiväkirjan ja sen yhteenvedon kirjoittaminen, tiedonhankinta, tietoperustaan perehtyminen 22 h
    YHT 54 h

    Osio 3: Moduuli 2
    a) Ohjausdemopäivään ja päätösseminaariin osallistuminen 12 h
    b) Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työelämäkumppanin kanssa (pienryhmissä): tutustumiskäynnit, ohjaustapahtuman suunnittelu, ohjaussuunnitelmien työstö, toisen ryhmän suunnitelman vertaisarviointi, välineiden ja materiaalien hankinta, toteutukseen osallistuminen, päätösseminaariin valmistautuminen ja esityksen valmistelu 40 h
    c) Oman oppimisen ja pienryhmän toiminnan itsearviointi 2 h

    YHT 54 h


    Kaikki yhteensä 135 h (not translated)

    Content and scheduling

    1. Osio: Ennakkotehtävä, orientaatio ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 23.8. - 30.9.2021

    2. Osio: Moduuli 1 Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana, luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin osallistuminen, kulttuuritapahtumaan osallistuminen, oppimispäiväkirja, tiedonhankita ja yhteenveto 30.8. - 17.12.2021

    3. Osio: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD): 6.9. - 14.12.2021 (not translated)

    Location and time

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)