•   Holistic Support and Interaction with the Patients and their Families in Palliative Care TO00BR81-3004 01.01.2022-31.07.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
    - kuvata kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
    - kuvata moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
    - käyttää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsiteitä ja soveltaa niitä työssään
    - tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
    - hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
    - pohtia omaa suhtautumistaan kuolemaan ja ylläpitää työhyvinvointia (not translated)

    Teacher in charge

    Sanna Soini

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    -Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - - -Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012. - Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu. · Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus. · Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson arvioitavat osat:
    Ryhmätehtävä ja seminaari arvioidaan HYV-HYL
    Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen arvioidaan HYV – HYL
    Opintojakson arviointi HYV/HYL (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 31.03.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 30

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 10. Open university: 10.)
    Teacher(s)

    Sanna Soini, Marina Arvonen

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta. (not translated)

    Important dates

    Ryhmätehtävän palautus: 16.5.2022
    Oppimispäiväkirjan palautus: 29.5.2022 (not translated)

    Students workload

    5op = 135h opiskelijan työtä

    Webinaarit 10h
    Seminaari 6h
    Ennakkotehtävät 10h
    Ryhmätyö 41h
    Oppimispäiväkirja 68h (not translated)

    Content and scheduling

    • Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
    • Surun tehtävä ja merkitys
    • Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
    • Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
    • Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
    • Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
    • Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
    • Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
    • Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen (not translated)

    Location and time

    Kevät 2022 verkkototeutus.

    Osoitteessa: https://laurea.zoom.us/j/65666862581

    Ti 26.4.2022 klo 8.30 – 11.00 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
    Ti 3.5.2022 klo 8.30-11.00 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
    Ti 10.5.2022 klo 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
    Ti 24.5.2022 klo 8.30- 14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo) (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    T2: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää niukaksi. Teoriatiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi. Moniammatillisen yhteistyön pohdinta suppeaa. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, mutta kieliasussa on puutteita. Esitys jää sisällöltään pinnalliseksi ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltaminen suppeaksi. Esitystapa tavanomainen. T1: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää suppeaksi ja teoreettiset perusteet ontuu. Tiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi. Moniammatillisen yhteistyön pohdinta puuttuu. Kirjallinen tuotos huolittelematon. Esitys on sisällöltään suppea ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltamisessa ilmenee epäselvyyttä. (not translated)

    Good

    T4: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty eri näkökulmista teoreettisesti perustellen. Tietoa sovellettu perheen tilanteeseen konkreettisin esimerkein. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu on selkeää ja käytetyt lähteet ovat relevantteja. Esitys on sisällöltään kattava ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen havainnollistavasti. T3: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen, mutta havainnollistavat esimerkit jäävät vähäiseksi. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen, mutta konkreettiset esimerkit jäävät vähäiseksi/pinnalliseksi. (not translated)

    Excellent

    Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on tarkasteltu perusteellisesti eri näkökulmista asiantuntijatietoa hyödyntäen. Valittua menetelmää on sovellettu perheen tilanteeseen osaavasti havainnollistavia esimerkkejä käyttäen. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu kiitettävästi. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu huoliteltu. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja monipuolisia. Teoriatiedon soveltaminen sujuvaa. Esitys on sisällöltään kattava ja perusteellinen. Esityksessä käytetään luovia menetelmiä ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen asiantuntevalla otteella (not translated)

    Approved / Failed

    Hyväksytty ryhmätehtävä: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen ja havainnollistavia esimerkkejä on käytetty. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen. Täydennettävä oppimispäiväkirja: Ryhmätehtävä ei vastaa tehtävän antoa tai täytä yllä mainittuja kriteereitä. Hyväksytty oppimispäiväkirja: Oppimispäiväkirjan ohjeistuksissa mainittuja teemoja käsitellään päiväkirjassa monipuolisesti. Työskentely osoittaa itsenäistä ajattelua ja rohkeutta oman prosessin kuvaamiseen. Annettuihin teemoihin/tehtäviin on paneuduttu. Teksti ilmaisee sisältöalueen sisäistämistä ja omakohtaista oppimista. Täydennettävä oppimispäiväkirja: Oppimispäiväkirjan tiivistelmä ei vastaa tehtäväksi antoa. (not translated)