•   Holistic Support and Interaction with the Patients and their Families in Palliative Care TO00BR81-3002 01.08.2021-31.12.2021  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
    - kuvata kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
    - kuvata moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
    - käyttää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsiteitä ja soveltaa niitä työssään
    - tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
    - hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
    - pohtia omaa suhtautumistaan kuolemaan ja ylläpitää työhyvinvointia (not translated)

    Teacher in charge

    Annikki Päällysaho

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    -Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - - -Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012. - Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu. · Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus. · Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson arvioitavat osat:
    Ryhmätehtävä ja seminaari arvioidaan 1-5
    Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen arvioidaan hyv – hyl
    Opintojakson arviointi 1-5 (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 10. Open university: 10.)
    Teacher(s)

    Annikki Päällysaho, Irma Latvala

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta. (not translated)

    Important dates

    Ti 16.11.2021 klo. 8.30-11.45 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
    To 25.11.2021 klo. 8.30-11.00 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
    Ma 22.11.2021 klo. 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
    Ti 30.11.2021 klo. 8.30-14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo)

    Opiskelu tapahtuu Zoomin välityksellä (zoom-osoite: https://laurea.zoom.us/j/5325305002 (not translated)

    Students workload

    5op = 135h opiskelijan työtä

    Osallistuminen opetukseen ja ennakkotehtävät: 54h
    Ryhmätehtävä ja seminaari: 54h
    Oppimispäiväkirja:27h (not translated)

    Content and scheduling

    • Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
    • Surun tehtävä ja merkitys
    • Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
    • Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
    • Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
    • Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
    • Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
    • Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
    • Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen (not translated)

    Location and time

    Syksy 2021 verkkototeutus.

    Osoitteessa: https://laurea.zoom.us/my/annpaal

    Ti 9.11.2021 klo 8.30- 11.45 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
    Ti 16.11.2021 klo. 8.30-11.11 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
    Ma 22.11.2021 klo. 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
    Ti 30.11.2021 klo. 8.30-14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo) (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    T2: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää niukaksi. Teoriatiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi. Moniammatillisen yhteistyön pohdinta suppeaa. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, mutta kieliasussa on puutteita. Esitys jää sisällöltään pinnalliseksi ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltaminen suppeaksi. Esitystapa tavanomainen. T1: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää suppeaksi ja teoreettiset perusteet ontuu. Tiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi. Moniammatillisen yhteistyön pohdinta puuttuu. Kirjallinen tuotos huolittelematon. Esitys on sisällöltään suppea ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltamisessa ilmenee epäselvyyttä. (not translated)

    Good

    T4: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty eri näkökulmista teoreettisesti perustellen. Tietoa sovellettu perheen tilanteeseen konkreettisin esimerkein. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu on selkeää ja käytetyt lähteet ovat relevantteja. Esitys on sisällöltään kattava ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen havainnollistavasti. T3: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen, mutta havainnollistavat esimerkit jäävät vähäiseksi. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen, mutta konkreettiset esimerkit jäävät vähäiseksi/pinnalliseksi. (not translated)

    Excellent

    Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on tarkasteltu perusteellisesti eri näkökulmista asiantuntijatietoa hyödyntäen. Valittua menetelmää on sovellettu perheen tilanteeseen osaavasti havainnollistavia esimerkkejä käyttäen. Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu kiitettävästi. Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu huoliteltu. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja monipuolisia. Teoriatiedon soveltaminen sujuvaa. Esitys on sisällöltään kattava ja perusteellinen. Esityksessä käytetään luovia menetelmiä ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen asiantuntevalla otteella (not translated)