•   Nursing of Seriously Ill Children and Young People TO00BO45-3003 01.08.2021-31.12.2021  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - assess the need for care of seriously ill children and young people and apply nursing expertise in the overall treatment of these patients in the operations of a multidisciplinary team
    - actively participate as an expert in nursing in the decision-making regarding the treatment of seriously ill children and young people together with the parents and other experts
    - apply nursing methods in the nursing of seriously ill children and young people
    - instruct families with children in need of special support, taking into account their service needs, treatment paths and possibilities for receiving support in multidisciplinary cooperation
    - meet children, young people and families in crisis and apply resource-centred guidance and counselling methods in order to help them
    - analyse special ethical questions related to the nursing of seriously ill children and young people
    - assess and develop nursing of children, young people and families in light of science-based knowledge, recommendations and good practices

    Teacher in charge

    Irene Pylkkänen

    Mode of delivery

    40% Face-to-face, 60% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Tarkentuu opintojen alkaessa. (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakson tavoitteet:
    Opiskelija osaa:
    - arvioida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatillisen tiimin toiminnassa
    - osallistua aktiivisesti hoitotyön asiantuntijana vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitoa koskevaan päätöksentekoon yhdessä vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
    - soveltaa hoitotyön menetelmiä vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä
    - ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lapsiperhettä huomioiden heidän palvelutarpeensa, hoitopolut ja tuen saamisen mahdollisuudet moniammatillisessa yhteistyössä
    - kohdata kriisissä olevan lapsen, nuoren ja perheen sekä soveltaa voimavarakeskeisiä ohjausmenetelmiä heidän auttamiseksi
    - analysoida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä
    - arvioida ja kehittää lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä tutkitun tiedon, suositusten ja hyvien käytäntöjen valossa

    Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, asiantuntijaluennot, käänteinen oppiminen, case-työskentely, simulaatio
    Opintojakso sisältää verkko- ja ryhmätyöskentelyä sekä kontaktiopetusta. Lähipäivissä on läsnäolovelvollisuus.

    Opintojaksolle voivat osallistua sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotka ovat edeltävästi suorittaneet IV moduulin perhehoitotyön opinnot. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arviointikriteereinä käytetään Laurean vaatimustaso II kriteereitä.

    https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 19.09.2021

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Irene Pylkkänen, Kati Saarinen

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Opiskelijan on osallistuttava 6.10. aloitusluennolle vahvistaakseen paikkansa opintojaksolla.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.) (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    1 credits

    Virtual portion

    3 credits

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla hyödynnetään työelämän asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden tietoa. (not translated)

    Important dates

    Aloituswebinaari ja asiantuntijaluento 6.10. klo 12:30-15.00. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (jos pidetään Zoomissa, niin silloinkin oltava läsnä)
    Työpajat ryhmä A 3.11. ja ryhmä B 4.11.. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (ryhmäjako tehdään toteutuksen alussa)
    Luento 18.11. klo 9:30-11:30 asiantuntijaluento
    Luento 25.11. klo 10:15-12:15 asiantuntijaluento
    Loppusemonaari/ryhmätentti+asiantuntijaluento 9.12. klo 8:30-15 LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

    Luennoilla etäosallistumismahdollisuus. Osa luennoista pidetään zoomissa/teamsissa ja ne tallennetaan. (not translated)

    Students workload

    Kontaktitunnit: 40 h
    - asiantutijaluennot
    - aktivoivat luennot
    - työpaja/simulaatiot
    - loppuseminaari
    Itsenäiset tehtävät: 95 h
    - Loppuseminaarin case-tehtävä
    - Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
    - Oppimispäiväkirja (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
    - Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
    -Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
    -emotionaalinen tuki
    -palveluohjaus
    -moniammatillinen työskentely
    -hoidollinen päätöksenteko
    -eettiset kysymykset kriisitilanteessa
    -perhekeskeinen hoitotyö (not translated)

    Location and time

    Otaniemen kampus Syksy 2021 (not translated)

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    Saadakseen hyväksytyn suoritusmerkinnän, opiskelija osaa: 1) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan raportoida ja viestiä ammattimaisesti 2) toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta 3) kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)