Irene Pylkkänen
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Tarkentuu opintojen alkaessa. (not translated)
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- arvioida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatillisen tiimin toiminnassa
- osallistua aktiivisesti hoitotyön asiantuntijana vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitoa koskevaan päätöksentekoon yhdessä vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä
- ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lapsiperhettä huomioiden heidän palvelutarpeensa, hoitopolut ja tuen saamisen mahdollisuudet moniammatillisessa yhteistyössä
- kohdata kriisissä olevan lapsen, nuoren ja perheen sekä soveltaa voimavarakeskeisiä ohjausmenetelmiä heidän auttamiseksi
- analysoida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä
- arvioida ja kehittää lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä tutkitun tiedon, suositusten ja hyvien käytäntöjen valossa
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, asiantuntijaluennot, käänteinen oppiminen, case-työskentely, simulaatio
Opintojakso sisältää verkko- ja ryhmätyöskentelyä sekä kontaktiopetusta. Lähipäivissä on läsnäolovelvollisuus.
Opintojaksolle voivat osallistua sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotka ovat edeltävästi suorittaneet IV moduulin perhehoitotyön opinnot. (not translated)
Arviointikriteereinä käytetään Laurean vaatimustaso II kriteereitä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii (not translated)
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 19.09.2021
20 - 40
Laurea Otaniemi, sote
Irene Pylkkänen, Kati Saarinen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opiskelijan on osallistuttava 6.10. aloitusluennolle vahvistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.) (not translated)
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Laurea Otaniemi
1 credits
3 credits
Approved/Failed
Opintojaksolla hyödynnetään työelämän asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden tietoa. (not translated)
Aloituswebinaari ja asiantuntijaluento 6.10. klo 12:30-15.00. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (jos pidetään Zoomissa, niin silloinkin oltava läsnä)
Työpajat ryhmä A 3.11. ja ryhmä B 4.11.. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS (ryhmäjako tehdään toteutuksen alussa)
Luento 18.11. klo 9:30-11:30 asiantuntijaluento
Luento 25.11. klo 10:15-12:15 asiantuntijaluento
Loppusemonaari/ryhmätentti+asiantuntijaluento 9.12. klo 8:30-15 LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Luennoilla etäosallistumismahdollisuus. Osa luennoista pidetään zoomissa/teamsissa ja ne tallennetaan. (not translated)
Kontaktitunnit: 40 h
- asiantutijaluennot
- aktivoivat luennot
- työpaja/simulaatiot
- loppuseminaari
Itsenäiset tehtävät: 95 h
- Loppuseminaarin case-tehtävä
- Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
- Oppimispäiväkirja (not translated)
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
- Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
-Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
-emotionaalinen tuki
-palveluohjaus
-moniammatillinen työskentely
-hoidollinen päätöksenteko
-eettiset kysymykset kriisitilanteessa
-perhekeskeinen hoitotyö (not translated)
Otaniemen kampus Syksy 2021 (not translated)
Saadakseen hyväksytyn suoritusmerkinnän, opiskelija osaa: 1) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan raportoida ja viestiä ammattimaisesti 2) toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta 3) kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)