Kaci Bourdache
20% Face-to-face, 80% Distance learning
1. LAINSÄÄDÄNTÖ, käytössä soveltuvin osin (kts. Finlex) -Suomen perustuslaki -Työsopimuslaki -Työturvallisuuslaki -Työaikalaki -Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta -Yhteistoimintalaki -Työterveyshuoltolaki -Tasa-arvolaki -Yhdenvertaisuuslaki -Pelastuslaki -Työtapaturma- ja ammattitautilaki -Työturvallisuutta ja työterveyttä koskeva puitedirektiivi (ei Finlexissä, kts. EU-OSHA) 2. STANDARDIT (kts. SFS Online, kirjaudu LibGuidesin kautta) -ISO31000:2018 Riskienhallinta -ISO45001:2018 Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen -ISO9001:2015 Laadunhallintajärjestelmät -SFS-EN IEC 31010:2019 Riskien arviointimenetelmät 3. KIRJALLISUUS -Karhula, A. (2016). Työterveysyhteistyöllä vaikuttavuutta työkyvyn tukeen. Helsinki: Työterveyslaitos. FINNA: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.266937 -Kortejärvi, P. & Saari, T. (2018). Lean safety: Työkirja. [Helsinki]: Työturvallisuuskeskus. FINNA: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.283813 -Jorma Saloheimo. (2016). Työturvallisuus - perusteet, vastuu, oikeusturva. FINNA: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87548 -Marja-Liisa Manka, M. M. (2016). Työhyvinvointi. FINNA: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.11330000000001165 -Rauramo, P. (2020). Esimiesten perehdyttäminen: Keskeinen lainsäädäntö tutuksi (3. uudistettu painos.). [Helsinki]: Työturvallisuuskeskus, palveluryhmä ja teollisuusryhmä. FINNA: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.284935 -Työturvallisuuskeskus. (2016). Työturvallisuuskortti: Työturvallisuus yhteisellä työpaikalla. HUOM: jaetaan kurssin aikana työturvallisuuskortin suorittaville. -Työturvallisuuskeskus. (2019). Työhyvinvointikortti - koulutuksesta suuntaa kehittämiseen. HUOM: jaetaan kurssin aikana työhyvinvointikortin suorittaville. (not translated)
NOTE: This implementation is in Finnish.
Students of degree programmes in English and exchange students should pick implementation TO00BN71-3003.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arvioitavat osasuoritukset:
-Oppimistehtävä laaditaan ryhmissä. Arvio HYL / 1-5. Painoarvo kokonaisarviossa 60%
-Tentti yksilötehtävänä. Arvio HYL/1-5. Painoarvio kokonaisarviossa 40%
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Oppimistehtävän tuotokset tarkistetaan Urkund-plagioinnintarkastusohjelmalla. (not translated)
17.08.2021 - 17.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 60
Laurea Leppävaara, service
Kaci Bourdache, Hanna Iisakkila Rojas, Timo Ryynänen
Paikan vastaanottaminen tapahtuu täyttämällä 11.8 lähetettävä kysely 21.8 mennessä.
Huomaa että opetus alkaa verkossa 22.8 alkaen.
Opintojaksolle ilmoittautuvilla tulee olla turvallisuus- ja riskienhallinta-alan perusteiden riittävä osaaminen, jonka voi hankkia esimerkiksi suorittamalla opintojakson: Turvallisuusjohtamisen ja riskienhallinnan perusteet TO00BS57-3001 (not translated)
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
5 credits
8 credits
H-5
Hyväksiluku: jos soveltuvia opintoja suoritettu aiemmin tai muussa oppilaitoksessa, ota yhteys opintopäällikköön.
Osaamisen näyttö: Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista ja opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. Laadi osaamisanalyysi ja lähetä se kaci.bourdache@laurea.fi ennen ilmoittautumista tai mahdollisimman pian sen jälkeen. Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-n%C3%A4ytt%C3%B6.aspx (not translated)
Opintojaksolla on oppimistehtävä joka toteutetaan työelämän yhteistyökumppanin kanssa yhteistyössä. (not translated)
Huom: tässä esillä vain tärkeimmät ajankohdat opintojakson suorittamiseksi. Kaikki opetus löytyy Pakista, joka synkronoituu automaattisesti Outlookiin ja Tuudo-sovellukseen.
1. Paikan vastaanottaminen opintojaksolla: opiskelijoille lähetetään kysely 11.8, joka on täytettävä 21.8 mennessä.
2. Työturvallisuuskortin suorittamiseksi pakollinen läsnäolo: 9.9 klo 8-12. Tämä opetus järjestetään Rudus Turvapuistossa (Ämmässuonkuja 3, Espoo)
3. Työhyvinvointikortin suorittamiseksi pakollinen läsnäolo: 14.10 klo 12:30-15
4. Oppimistehtävän purku, jokaisella ryhmällä oltava edustus: 25.11 klo 15:15-17:45
5. Oppimistehtävän palautus: 28.11 mennessä. Myöhästyneet palautukset viimeistään toisena yleisenä tenttipäivämääränä tämän jälkeen (tarkennetaan kun tiedossa)
6. Opintojakson tentti (verkossa)
- Aikataulutettu tenttikerta: viikko 48
- 1. uusintamahdollisuus: viikko 51
- 2. uusintamahdollisuus: viikko 2 (v.2022) (not translated)
Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä materiaalia ja EU-tasoista lainsäädäntöä ja materiaalia. (not translated)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 10 op = 267 tuntia. Työmäärän jakauma on arviolta seuraavanlainen:
-Lähiopetus: 20h
-Verkkokontaktit: 10h
-Valmistava ja täydentävä verkko-opiskelu ja itsenäinen opiskelu: 118h
-Oppimistehtävä: 120h (not translated)
Käsiteltävät teemat:
-Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen
-Työturvallisuus, vaarojen ja riskien arviointi
-Työterveys ja työhyvinvointi
-Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus työpaikalla
-Työn sujuvuus, laatu ja tuottavuus
-Onnettomuuksien ja tapaturmien tutkinta
-Matkustusturvallisuus
-Kriisitilanteiden psykologia, haastavat työyhteisötilanteet
Käsiteltävät ja käytettävät menetelmät:
-Riskienhallintaprosessi
-Riskien kartoitus- ja arviointimenetelmät
-Onnettomuuden ja tapaturman tutkinta
-Työsuojelun ja työhyvinvoinnin mittarit
-Raportointi- ja kehittämismenetelmät
-Laadunhallinnan menetelmät
Tutkittavat ja kehitettävät asiat:
-Työturvallisuuden, -terveyden ja –hyvinvoinnin taso
-Työsuorituksen laatu
-Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus työpaikalla
-Turvallisuuskulttuuri ja henkilökunnan turvallisuusosaaminen
-Työsuojelun organisoituminen ja johtaminen
-Kriisivalmius
Konkreettiset lopputuotokset joiden tuottamista käsitellään:
-Työn vaarojen ja riskien arviointi
-Työsuojelun toimintaohjelma
-Tasa-arvosuunnitelma (soveltuvin osin)
-Yhdenvertaisuussuunnitelma (soveltuvin osin)
-Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma (soveltuvin osin)
-Työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma (not translated)
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: -Kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi -Kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin -Toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden -Ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -Käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan -Raportoida ja viestiä ammattimaisesti (not translated)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: -Arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -Edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta -Kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin -Esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen -Edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta (not translated)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: -Analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa -Arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta -Arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -Arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin -Ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita (not translated)