•   Professional Development in Practice in Public Health Nursing 3. Public Health Nursing of School-aged Children and Students ST00BU83-3002 01.01.2022-31.07.2022  6 credits  (STG221SA2) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
    - ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
    - ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
    - osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
    - selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
    - kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
    - toteuttaa seulontatutkimuksia
    - arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
    - tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
    - tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
    - kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
    - selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä
    - edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
    - tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
    - ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
    - toimia kouluyhteisön jäsenenä
    - tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
    - arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa (not translated)

    Teacher in charge

    Anna-Kaisa Hankaniemi

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Teaching methods

    Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan koulu- ja/tai opiskeluterveydenhuollossa.
    Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    ”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Enrollment period

    02.12.2021 - 31.12.2021

    Group(s)
    • STG221SA2
    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Anna-Kaisa Hankaniemi, Tiina Putkuri

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    6 credits

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa. (not translated)

    Internationality

    Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta. (not translated)

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet. (not translated)