•   Prenatal Public Health Nursing ST00BT13-3001 16.08.2021-11.10.2021  5 credits  (STG221SA2) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - plan, implement and evaluate resource-based guidance, working methods and online guidance of an expectant family, varying pedagogical methods and with ethical justifications
    - analyse and support factors that protect and strengthen the mental health, resources and health of an expectant family
    - assess the health of the expectant mother and the fetus and recognise the risk factors associated with pregnancy and childbirth
    - use expertise in health promotion in multiprofessional cooperation at the individual, group and community level
    - comply with national and regional health policy guidelines in public health nursing

    Teacher in charge

    Minna Nikula

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    •Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.) •Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.) •Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim. •Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim. •Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim. •Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF) •Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin) •Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy. •Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali. (not translated)

    Teaching methods

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka
    (Verkkotapaamiset, verkkotehtävät, kotitentti, testaa osaamisesi -testit, virtuaalinen työpajatyöskentely ja virtuaaliset simulaatioharjoitukset.)
    Opettaja: Tiina Leino
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
    (Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja virtuaalinen työpaja, tietotesti, imetysohjausnäyttö ja essee.)
    Opettaja: Minna Nikula (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä. Arvioija Tiina Leino
    Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty. Arvioija Minna Nikula

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    16.08.2021 - 11.10.2021

    Enrollment period

    02.07.2021 - 31.07.2021

    Group(s)
    • STG221SA2
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Minna Nikula, Tiina Leino

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus. (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Co-operation with working life and/or RDI

    Imetysohjausnäyttö (not translated)

    Important dates

    Toteutuksen aikataulun näet Pakista (not translated)

    Internationality

    Ei sisälly opintoihin (not translated)

    Students workload

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 95 h / Opettaja Tiina Leino
    •Verkko-opetus ja virtuaaliset työpajat 30 h
    •Obstetriikan verkkoluento 8 h
    •Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Minna Nikula
    •Verkko-opetus ja -tehtävät, virtuaalinen työpaja, tietotesti 18 h
    •Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h (not translated)

    Location and time

    Verkossa syksyllä 2021 (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä (not translated)