•   Basics of Acute Care Nursing SH00BS90-3001 21.09.2022-20.10.2022  3 credits  (SHG221SA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - analyse the factors causing changes in basic vital functions and the effect of these changes in on the patient's health
    - explain how to systematically assess the need for treatment of patients in need of urgent care and implement main clinical tests and treatment procedures required by the patient’s condition
    - combine and analyse information received from different sources about the patient's condition
    - use research information and recommendations to justify decisions made in acute care
    - prioritise treatment procedures related to patient care and assess the response of treatment in acute care nursing
    - start basic patient monitoring
    - know how to analyse the significance of comprehensive and timely documentation and reporting in the treatment of acute patients
    - describe and plan how care technology is used in nursing of an acutely ill patient
    - understand the principles of communication and teamwork in acute nursing
    - understand the risks related to patient and occupational safety in acute care nursing and is able to describe how to ensure the safety of their activities
    - describe the support need an acutely ill patient and their significant others
    - analyse and evaluate their own self-regulation methods in the handling of demanding and stressful situations

    Teacher in charge

    Anne Kokko

    Mode of delivery

    34% Face-to-face, 66% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Terveysportin tietokannat (opettajan osoittama) Luentomateriaali Mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Akuuttihoitotyön perusteet tentti 1-5/Hyl

    Työpajaan/simulaatioon osallistuminen. Työpajaan/simulaation liittyvä valmistautuminen/ennakkoedellytykset (canvasin tehtävät/testi yms) sovitaan aloitusinfossa.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    21.09.2022 - 20.10.2022

    Enrollment period

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Group(s)
    • SHG221SA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Kaija Marttila, Anne Kokko

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Mod I ja II kliiniset hoitotyön teoriat ja työpajat tulee olla pääosin suoritettuna. (not translated)

    Programme(s)

    Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    Virtual portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. (not translated)

    Important dates

    Aloitusinfon (esitellään opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma päivämäärineen), webinaarien ja työpajojen/simulaation ajankohdat lukujärjestyksessä/canvasin kurssialustalla/opettajalta.

    Työpajassa/simulaatiossa pakollinen läsnäolo. Työpajoihin opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: A ja B. Työpajaan/simulaation liittyvä valmistautuminen/ennakkoedellytykset (canvasin tehtävät/testi yms) sovitaan aloitusinfossa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Akuuttihoitotyön perusteet 3 op = 81 h opiskelijan työtä (sisältää itseopiskelua canvasin verkkotehtävien avulla, webinaarit, työpaja/simulaatio, tentti). (not translated)

    Content and scheduling

    OPS 2021 osaamistavoitteet:
    Opiskelija osaa
    -analysoida, mitkä tekijät ovat peruselintoimintojen häiriöiden taustalla, ja mitä muutoksia niistä seuraa potilaan elimistössä ja voinnissa
    -selittää, miten järjestelmällisesti arvioidaan kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarve ja toteutetaan tilan edellyttämät keskeisimmät kliiniset tutkimukset- ja hoito
    -yhdistää ja analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta
    -hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan akuuttihoitotyössä tehtäviä päätöksiä
    -priorisoida potilaan hoitoon liittyvät toimenpiteet
    -kuvata, miten arvioidaan hoidon vastetta akuuttihoitotyössä
    -aloittaa potilaan perusmonitoroinnin
    -analysoida kattavan ja oikea-aikaisen kirjaamisen ja raportoinnin merkitystä akuuttipotilaan hoidossa
    -kuvata ja suunnitella, miten hoitoteknologiaa käytetään akuutisti sairaan hoitotyössä
    -soveltaa akuuttihoitotyössä tarvittavia tiimityön ja viestinnän periaatteita
    -kuvata potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit akuuttihoidossa, ja miten varmistaa toimintansa turvallisuus
    -kuvata akuutisti sairaan potilaan ja läheisen tuen tarpeet ja tukea heitä
    -analysoida ja arvioida omia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä

    Jaksotus ja tarkempi sisältö löytyvät toteutussuunnitelmasta canvasin verkkokurssialustalta. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa • käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä • raportoida • toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen 'toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa • ottaa vastaan ohjausta • toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä • toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti • noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa • käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään • koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa • raportoida sovitulla tavalla • toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen • toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa • osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä • toimia tavoitteellisesti ryhmässä • suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä • havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä • perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa • käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä • vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa • raportoida ja viestiä ammattimaisesti • toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen • ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan • edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä • hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla • toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä • suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)