Mia Poikolainen
Face-to-face
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3. uudistettu painos. Saatavilla oppiportissa. Hänninen J. ym. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.' Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos Käypä hoito -suositus 2019. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. https://www.kaypahoito.fi/hoi50063 Saarto T & asiantuntijatyöryhmä. 2017. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:44. Surkka T. ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Terveyskylä-palliatiivinen talo: https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo Toinen seuraavista oppikirjoista: Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa (not translated)
Hoidon tarpeen arviointi
Palliatiivinen hoitotyö
Työpajat ja simulaatiot Tikkurilan kampuksella (100% läsnäolo)
itsenäinen työskentely Canvas
Lääkelaskukoe
Mapa (100% läsnäolo) (not translated)
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hoidon tarpeen arviointi HYV/HYL
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sis. simulaatiot) HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö T1-K5
Lääkelaskut HYV/HYL
MaPa HYV/HYL
Opintojakson suoritukseen kuuluu sairaanhoitajan ydinosaamisen (180 op) valtakunnallinen koe T1-K5 (not translated)
10.01.2022 - 31.05.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Eija Söderlund, Hannele Moisander, Tanja Hakkarainen, Mia Poikolainen, Marina Arvonen
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Laurea Tikkurila
H-5
Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.
Orientaatio 10.1.2022 läsnäolovelvoite
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) (not translated)
Tämä opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27h)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54h)
Vaativat lääkelaskut integroituna opetukseen mukaan
MAPA (MAPA sisältyy kliinisen osaamisen vahvistamisen 2 op opintojaksoon)
8h opetuspäivä (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teoriaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta (not translated)
Orientaatio (cABCD & NEWS)
Hoidon tarpeen arviointi (sisältää valtakunnallisen näyttökokeen) (Mia Poikolainen)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sisältää simulaatiot) (Tanja Hakkarainen/Mia Poikolainen)
Palliatiivinen hoitotyö (sisältää valtakunnallisen tietotestin) (Marina Arvonen)
Vaativat lääkelaskut + tentti (Hannele Moisander)
MaPa (Eija Söderlund)
YleisSH koe (Mia Poikolainen/HAnnele Moisander)
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)
Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)
Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa (not translated)