•   Decision-making in the Nursing of Seriously Ill Patients SH00BJ49-3018 10.01.2022-31.05.2022  5 credits  (SHV220KN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - plan, carry out and assess the nursing of seriously ill patients by comprehensively integrating their competence, as set out in the national competence requirements for nurses
    - analyse and outline the challenges to decision-making arising from the physical, mental and social needs of clients as well as the unpredictable and complex work environment
    - analyse, lead and prioritise their own clinical work depending on the patient’s and the operating environment’s requirements

    Teacher in charge

    Mia Poikolainen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3. uudistettu painos. Saatavilla oppiportissa. Hänninen J. ym. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.' Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos Käypä hoito -suositus 2019. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. https://www.kaypahoito.fi/hoi50063 Saarto T & asiantuntijatyöryhmä. 2017. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:44. Surkka T. ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Terveyskylä-palliatiivinen talo: https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo Toinen seuraavista oppikirjoista: Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa (not translated)

    Teaching methods

    Hoidon tarpeen arviointi
    Palliatiivinen hoitotyö
    Työpajat ja simulaatiot Tikkurilan kampuksella (100% läsnäolo)
    itsenäinen työskentely Canvas
    Lääkelaskukoe
    Mapa (100% läsnäolo) (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.

    Hoidon tarpeen arviointi HYV/HYL
    Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sis. simulaatiot) HYV/HYL
    Palliatiivinen hoitotyö T1-K5
    Lääkelaskut HYV/HYL
    MaPa HYV/HYL

    Opintojakson suoritukseen kuuluu sairaanhoitajan ydinosaamisen (180 op) valtakunnallinen koe T1-K5 (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    10.01.2022 - 31.05.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • SHV220KN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Eija Söderlund, Hannele Moisander, Tanja Hakkarainen, Mia Poikolainen, Marina Arvonen

    Programme(s)

    Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.

    Orientaatio 10.1.2022 läsnäolovelvoite

    Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) (not translated)

    Students workload

    Tämä opintojakso on 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27h)
    Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
    Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54h)
    Vaativat lääkelaskut integroituna opetukseen mukaan

    MAPA (MAPA sisältyy kliinisen osaamisen vahvistamisen 2 op opintojaksoon)
    8h opetuspäivä (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teoriaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta (not translated)

    Content and scheduling

    Orientaatio (cABCD & NEWS)
    Hoidon tarpeen arviointi (sisältää valtakunnallisen näyttökokeen) (Mia Poikolainen)
    Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sisältää simulaatiot) (Tanja Hakkarainen/Mia Poikolainen)
    Palliatiivinen hoitotyö (sisältää valtakunnallisen tietotestin) (Marina Arvonen)
    Vaativat lääkelaskut + tentti (Hannele Moisander)
    MaPa (Eija Söderlund)
    YleisSH koe (Mia Poikolainen/HAnnele Moisander)

    Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
    Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa (not translated)