Kirsi Leinonen
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos. Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos. Toinen seuraavista oppikirjoista: o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa (not translated)
Työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu. Tapaamisia Zoomilla ja kampuksella sekä itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa. (not translated)
Hoitotyön asiantuntijuus päätöksenteossa koostuu tietotestiistä (T1-K5), itsenäisistä tehtävistä sekä puhelimessa ja chatissa tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnin näytöistä HYV/HYL
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL. Työpajoihin sisältyvässä MAPAssa hyväksytty suoritus edellyttää 8h kertauspäivään osallistumista.
Palliatiivinen hoitotyö: itsenäiset tehtävät HYV/HYL, lähipäivään osallistuminen, valtakunnallinen tietotesti T1-K5
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. (not translated)
19.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Otaniemi, sote
Heidi Jokinen, Kaija Marttila, Kirsi Leinonen, Minna Nikula, Pia Lahtinen, Anne Kokko, Hanna Vatanen
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Moduulissa määriteltyä osaamista voi kehittää joko osallistumalla opintojaksoihin tai työskentelemällä projekteissa.
Ensimmäisellä opetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) (not translated)
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Laurea Otaniemi
2 credits
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta (not translated)
Orientaatio Zoomissa 19.8. 2022 (läsnäolo!)
KLIINISET TYÖPAJAT (pakolliset hyväksyttyyn suoritukseen)
1.9. Mapa-kertaus
22.9. Hoitoelvytyksen ja akuuttihoitotyön työpaja ryhmä A (myös lääkelaskukoe)
23.9. Hoitoelvytyksen ja akuuttuhoiototyön työpaja ryhmä B (myös lääkelaskukoe)
3.10 Laaja-alaiset simulaatiot
7.10. Vaativa lääke-ja nestehoito (myös lääkelaskukoeuusinta)
Palliatiivinen hoitotyö:
29.9. Zoom (yhteinen rinnakkaisryhmän kanssa)
3.11. dialoginen työpaja kampuksella
10.11.Valtakunnallinen palliaitiivisen hoitotyön tietotesti, kampuksella
Hoitotyön asiantuntijuus päätöksenteossa:
29.9. luento lääkitysturvallisuudesta, teemalla sairaanhoitajan päätöksenteon vahvistaminen
25.11. tai 2.12. tai 9.12 (tai 16.12. varalla) hoidon tarpeen arvioinnin puh ja chat näyttöpäivät
Valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe:10.11.2022
Uusinnat 1.12 .2022 ja 26.1.2023 (not translated)
Hoitotyön asiantuntijuus päätöksenteossa 1 op (27 h) pääosin etänä/verkossa opiskelu, hoidon tarpeen arvioinnin vertaisarvioidut näytöt kampuksella.
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h) pääosin kampuksilla työpajat, sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta.
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h) pääosin etänä/verkossa opiskelu, yksi lähitapaaminen kampuksella. (not translated)
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoitotyön asiantuntijuus päätöksenteossa 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h) (not translated)
Otanimen kampus ja verkkoympäristö Canvas. Syksy 2022. (not translated)
Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)
Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)
Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa (not translated)