•   Leadership, Entrepreneurship and Innovative Nursing SH00BJ48-3020 01.01.2022-31.07.2022  10 credits  (SHV220KN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - explain the key national and international health care policies related to changes in the social welfare and health care operating environment
    - evaluate the impact of services promoting health and well-being and the needs for reform from the perspective of individuals and society
    - analyse the good practices of transformational organisations, well-functioning work communities and leadership
    - lead and coordinate their own and their team’s activities
    - evaluate quality management, cost-effectiveness and patient safety as well as the factors that affect their execution and results
    - identify the special features of entrepreneurship in the social welfare and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system
    - develop and describe a new business idea (product or service) related to social welfare and health care services
    - plan, implement and evaluate an innovation project in the context of a multidisciplinary expert community and network
    - employ applicable research, project-work and service-design methods in an innovation project
    - evaluate the process of an innovation project and the project’s outcome with regard to the goals set

    Teacher in charge

    Kirsi Ronkainen

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ (Marina Arvonen) Laaksonen E., Lemström T., Virtanen J., Heinonen & Hytti U. ( 2012) Riittääkö innostus? Sisäinen yrittäjyys terveydenhuollossa Sairaanhoitajaliitto (2016) Laajavastuinen sairaanhoitaja muuttaa sotepalveluita Markkinointi-instituutti (2011) T-mallin osaaja venyy pidemmäksi ja laajemmalle Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo) Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly. Tuulaniemi J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum. Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. (not translated)

    Teaching methods

    Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ 4 op (Marina Arvonen)
    pakollinen orientaatiokerta ja arviointikerta, muuten opinnot kokonaan verkossa Canvas -työtilassa.
    Voit suorittaa opinnot oman aikataulusi mukaan. Verkko tehtävien palautuspäivät löydät canvasista.

    Suoritukset

    - Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
    - Ennakkotehtävä
    -tehtävä 1: sairaanhoitaja ja itsensä johtaminen
    -tehtävö 2: johtajuus toimivissa työyhteisöissä
    -tehtävä 3: keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sote-palveluissa
    tehtävä 4: sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana
    vaihtoehto korvaa tehtävän 4: 1.4 luento
    testi: terveydenhuollon laatu, potilasturvallisuus ja omavalvonta
    - terveydenhuollon laskentatoimen perusteet-verkkokurssi
    - arviointikerta

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)

    Osaamistavoitteiden saavuttamisen kannalta on keskeistä
    a. kehittämistoimintaan liittyvien teoreettisten perusteiden hallinta,
    b. kehittämismenetelmien ja palvelumuotoilun tuntemus sekä
    c. aktiivinen toiminta kehittämistiimissä ja oppimisyhteisössä.

    Opintojakson kehittämisyhteistyö tapahtuu Laurean kanssa ja kehittämisen kohteena on opiskelijan harjoittelun aikainen kokemus.

    Suoritukset

    - Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
    - Ennakkotehtävä: Johdatus palvelumuotoiluun.
    - Palvelumuotoilun kehittämisvaiheiden toteutus ja kehittämismenetelmien soveltaminen tiimeissä, yhteiskehittämisen työpajat
    - Yrittäjyyden tehtävät
    - Loppuarviointi (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    MOLEMMAT OSATOTEUTUKSET

    Arvioinnissa sovelletaan Laurean yhteisä arviointiperusteita tasolla 2. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • SHV220KN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo, Marina Arvonen

    Further information for students

    Osa 1 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
    Tutkimus- ja kehittämismenetelmien opinnot tulee olla suoritettu ennen tämän opintojakson opintoja. (not translated)

    Programme(s)

    Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    6 credits

    Virtual portion

    4 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo) LAUREA

    TO00BU76-3001 Monialainen palvelumuotoilu I 10 op

    * Tämä opintojakso toteutetaan keväällä 22 (maalinkuusta alkaen)
    * Opintojaksolta saat suorituksen Sairaanhoitaja kehittäjänä ja terveysalan yrittäjänä 6 op opintoihin SEKÄ täydentäviin opintoihin 4 op.
    * Opintojaksolla kehittämistehtävä liittyy NordicFitMaman kanssa tehtävään yhteistyöhön ja opintojakso toteutetaan monialaisina opintoina.
    * Kysy lisää kirsi.ronkainen@laurea.fi

    MUUT KORKEAKOULUT
    Palvelumuotoilun opinnot muissa korkeakouluissa tai Laurean kampuksilla. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo),
    Laurea (not translated)

    Important dates

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)

    Katso huolellisesti toteutuksen ajankohdat lukkarikoneesta/ Pakista.

    Opiskelijan tulee sitoutua olemaan läsnä kaikilla lähiopetuskerroilla ja ne ovat pakollisia.

    Kehittämistehtävän suoritus ei ole mahdollista ilman lähiopetuksesta saatavaa tukea.

    KATSO ALLA AJANKÄYTTÖ JA KUORMITUS! (not translated)

    Students workload

    Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ 4 op (108h) (Marina Arvonen)

    Ennakkotehtävä: Minä sairaanhoitajana keskustelua alustalla pohjautuen videoon ja lähteisiin 11.1 - 24.1 8h
    Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö). 21.1.2022 4h

    -tehtävä 1: sairaanhoitaja ja itsensä johtaminen 22h
    -tehtävö 2: johtajuus toimivissa työyhteisöissä 22h
    -tehtävä 3: keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sote-palveluissa 22h
    tehtävä 4: sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana 22h
    korvaa tehtävän 4: luento 1.4 4h ja siitä lyhennelmä pääkohdista ja materiaaleihin tutustuminen18h
    testi: terveydenhuollon laatu, potilasturvallisuus ja omavalvonta 7h
    - terveydenhuollon laskentatoimen perusteet-verkkokurssi 1h
    arviointikerta 17.5.2022

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
    - Ennakkotehtävä Johdatus palvelumuotoiluun. Ohjeet opiskelija saa sähköpostilla. 4 h 11.-25.1.22
    - Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö) 4 h 25.1.
    - Yrittäjyyden moduulien tehtävien aloitus ja työstäminen 2 op (54h) 1.2.-8.2.
    - Osallistuminen kehittämisprosessiin:
    1. Orientaatioluennot kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja yhteiset työpajat n. 30h
    2. Kehittämisvaiheiden toteutus ja kehittämismenetelmien soveltaminen tiimeissä ja tiimien sopimina ajankohtina 40 h
    - Loppuarviointi 3 h

    HUOMIOI!
    * Tiimityön ja itsenäisen työn osuus on suuri opintojaksolla ja siihen on tärkeää varata aikaa. Vain osa tästä työstä kalenteroitu etukäteen.
    * Kehittämisprosessille on laadittu jaksotus/ ajoitus yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Siihen kaikkien tiimien tulee sitoutua työssään. (not translated)

    Content and scheduling

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)

    HUOM! Tiimien itsenäistä työskentelyä ei ole kalenteroitu valmiiksi.

    25.1. 8.15-11.30 Projektin esittely, johdanto palvelumuotoiluun
    1.2. 9-15 Johdanto kenttätutkimusvaiheeseen ja sen menetelmiin. Haastatteluiden suunnittelu
    8.2. 8.15-11.30 Johdanto asiakasymmärryksen vaiheeseen ja menetelmiin, haastatteluiden ja havainnointien suunnittelua
    14.2. 8.15-15.45 Työskentelyä itsenäisesti tiimeissä
    22.2. 8.15-14 Asiakasymmärryksen kiteytys ja kehittämishaasteen kirkastaminen:
    4.3. 8.15-14 Ideointityöpaja
    11.3. 12.30-15.45 Johdanto prototypointiin, testaukseen ja portfolioon
    15.3. 8.15-15:45 Työskentelyä itsenäisesti tiimeissä
    21.3. 8.15-11.30 Tiimien ohjaus
    29.3. 12.30-15.45 Loppuesitykset (not translated)

    Location and time

    Osa 1 SAIRAANHOITAJA TIIMINVETÄJÄNÄ (Marina Arvonen)
    Ennakkotehtävä Canvas työtilassa
    orientaatio 21.1.2022 , tehtävän korvaava luento 1.4.2022 ja arviointi 17.5.2022
    tehtävät canvas työtilassa

    Osa 2 SAIRAANHOITAJA KEHITTÄJÄNÄ JA TERVEYSALAN YRITTÄJÄNÄ 6 op (Kirsi Ronkainen, Milla Ylitalo)
    11.1.-25.1. Ennakkotehtävä: Johdatus palvelumuotoiluun/ itsenäisesti
    25.1.-30.1. Kehittämisprojektin toteutus (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä (not translated)