Tanja Hakkarainen
Face-to-face
Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija. •Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana. •Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa. Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään. (not translated)
Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe
- Työpajat
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirja
- Ryhmä-/yksilötentti
Opintojakson lehtorit Tanja Hakkarainen ja Anne Makkonen (not translated)
•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II (not translated)
01.03.2022 - 22.04.2022
07.02.2022 - 13.02.2022
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Anne Makkonen, Tanja Hakkarainen
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritettu R0403 akuuttihoitotyön erityispiirteet 5op opintojakso.
Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Moduulien I-III opinnot tulee olla suoritettuna sekä opiskelijan on hallittava Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson sisältö. (not translated)
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Laurea Tikkurila
H-5
Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen. (not translated)
Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio. (not translated)
Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa.
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla. Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttitpäivää. (not translated)
Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa. (not translated)
-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Lapset päivystyspoliklinikalla: Lasten hoidon tarpeen arviointi
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän Doodlen linkin kautta. (not translated)
Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaanTikkurilan kampuksella (Ratatie 22,01300 Vantaa). Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille 23.3-27.4. 2022. (not translated)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. •Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. •Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla. •Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa. •Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. •Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. •Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita. •Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. •Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. •Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita. •Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella. •Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa mo- nimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmäl- listä, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita. •Edistää ryhmän toimintaa. •Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia. •Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta. •Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa. •Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista. •Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. •Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ym- märtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta. •Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa. •Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. (not translated)