•   Basics of Encounter Art R0370-3011 01.03.2022-31.07.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student
    - has an understanding of the history, philosophy and most important principles of Encounter Art
    - is able to analyse the factors that influence the creation of an image
    - respects the importance and joy of every individual's self-expression and art work
    - has an understanding of the current operating environments and future potential of Encounter Art
    - can apply the principles of Encounter Art, respect, multisensoryness, structure, phasedness and making choices

    Teacher in charge

    Virpi Lund

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Aineistot tehtäviä varten: Learning cafe 25.5.2022. Lue ennen opintojaksolle tuloa yksi seuraavista opinnäytetöistä, jotka löydät Theseuksesta: 1. Anna Serfözö. 2018. Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142024/Serfozo_Anna.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2. Airi Sasaki. 2015. Kohtaamistaidetta kehitysvammaisille. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96949/airi_sasaki.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3. Astrid Gaddi & Mikaela Merilä. 2019. Luonnossa järjestettävä Kohtaamistaide varhaiskasvatuksessa. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/227398/Luonnossa%20j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4%20Kohtaamistaide%20varhaiskasvatuksessa.pdf?sequence=2&isAllowed=y Portfolio omista opintojakson aikaisista taidetöistä (palautus 6.6.2022) Essee (palautus 8.6.2022): Seuraavat artikkelit julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint. - Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15 - Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33 ja artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.03.2022 - 31.07.2022

    Enrollment period

    07.02.2022 - 13.02.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 25

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Suvi Sivén, Virpi Lund

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

    Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija voi toimia Kohtaamistaiteen ryhmissä apuohjaajana Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen käyneen kanssa.

    Opintojakson jatkumona opiskelija voi suorittaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojakson. Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso on edellytys Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen -opintojaksolle osallistumiselle. (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Otaniemi

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Alternative completion methods

    Ei valinnaisia suoritustapoja, sillä Kohtaamistaide on strukturoitu taidetyöskentelymuoto, jonka periaatteet opitaan yhteisen käytännön työskentelyn kautta. (not translated)

    Important dates

    Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
    Lähiopinnot toteutetaan neljänä päivänä toukokuussa, tehtävien palautus kesäkuussa. (not translated)

    Students workload

    Opintojakson työmäärä jakaantuu seuraavasti:
    Lähiopetus toukokuussa.
    Opinnäytetyö Learing cafe ( 25.5. 2022)
    Portfolio (palautus 6.6.2022)
    Essee (palautus 8.6.2022). (not translated)

    Content and scheduling

    OPINTOJAKSON TEEMAT:
    1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
    2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
    3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
    4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
    5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
    6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
    7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
    8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
    9. Osaamisen jakaminen. (not translated)

    Location and time

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)