•   Child Welfare R0365-3025 18.01.2022-24.04.2022  10 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - implement the principles and duties laid down in child welfare legislation in their work with children, who live at home or are in the care of social services
    - recognise and assess the need for child welfare services
    - discern and interpret the child's and the family's need for help at an early stage
    - analyse the importance of early stage interaction and attachment in a child's life
    - use network-like and resource-centred work methods

    Teacher in charge

    Vuokko Pohjanoksa

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    18.01.2022 - 24.04.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    40 - 60

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 20. Open university: 20.)
    Teacher(s)

    Anne Pirinen, Vuokko Pohjanoksa

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    10 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. (not translated)

    Content and scheduling

    Sisältö ja tehtävät
    Sisältö:
    1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut

    2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi

    3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto

    4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio

    5. Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmentelmät: systeeminen lastensuojelun toimintamalli, verkostotyö lastensuojelussa, dokumentointi

    Tehtävät:

    Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
    -Yksilötehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä ja itsearvointi, 2 op (arviointi hyv/hyl). Itsearviointi opettajien tekemään videoon peilaten.

    Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
    -Ryhmätehtävä: Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
    -Yksilötehtävä: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 1 op (arviointi hyv/hyl), Opettajan palaute: yhteinen "mallivastaus" koko ryhmälle.

    Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
    -Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 1-5)
    -Yksilötehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)

    Moduuli 4: Varhainen vuorovaikutus- ja kiintymyssuhde, 1 op
    Moduuli 5: Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työskentelymenetelmät, 2 op
    -Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja verkostotyö, 3 op (arviointi 1-5). Opettajan sanallinen ja numeerinen palaute. (not translated)