Skip to main content

Service Design (10 cr)

Code: R0216-3021

General information


Enrollment

23.11.2020 - 29.11.2020

Timing

01.03.2021 - 30.05.2021

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual proportion

5 op

RDI proportion

5 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Campus

Laurea Leppävaara

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen (Finnish)

Teachers

  • Kirsi Ronkainen
  • Päivi Harmoinen

Teacher in charge

Päivi Harmoinen

Groups

  • HLG220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
  • HLA220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara
  • NTA219SA
  • TOS220SY

Learning outcomes

The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design

Teaching methods

R0216-3021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka koostuu 2 osasta: teoriaosuus 3 op ja projektiosuus 7op.

Teoria-osuus suoritetaan itsenäisesti verkossa ajalla 1.3. - 4.4.2021, ja se tulee olla suoritettuna ennen projektisosuutta.

Projektiosuus suoritetaan verkossa ajalla 8.4.-30.5.2021. Tämä osuus käynnistyy yhteisellä kick-offilla 12.4.2021 ja päättyy palvelukonseptin pitchauksiin 24.5.2021. Itse- ja vertaisarviointi projektityön osuudesta 24-30.5.2021.

Location and time

Teoriaosuus 1.3.- 4.4.2021 on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, joka sisältää palvelumuotoilun prosessin (Double Diamond), työkalut ja menetelmät Canvas-alustalla.

Projektiosuus 8.4.-30.5.2021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka sisältää palvelumuotoiluprojektin toteutuksen tiimityönä perustuen aitoon yritystoimeksiantoon. Työskentely tapahtuu Canvas-alustalla, Zoomissa ja hyödyntäen muita yhteiskehittämisen alustoja, esim. Miroa.

Projektin kick-off on 12.4.2021 klo 9-15. Kick-off on pakollinen ja siihen voi osallistua kampuksella ja verkossa.

Learning materials and recommended literature

Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.

Ebook:
https://laurea.finna.fi/Search/Results?lookfor=this+is+service+design+doing&type=AllFields

Alternative completion methods of implementation

Teoria-osuus: vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.

Projektiosuus:
Aiempi osaaminen palvelumuotoilu-projektin toteuttamisesta voidaan hyväksyä vaihtoehtoiseksi suoritustavaksi. Esim. kirjoittamalla 12-15 sivun raportti, joka sisältää projektin toimeksiantajan antaman arvion suorituksesta. Lisätietoja saat ohjaajilta.

Co-operation with working life and/or RDI

Projektiosuus:

Palvelumuotoiluprojektin toteuttaminen Terveyskylän kanssa. Aihe tarkentuu myöhemmin.
5-6 hengen tiimit kehittävät palvelukonsepteja toimeksiantajalle Terveyskylä.

Important dates

TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.


PROJEKTIOSUUS:
Palvelumuotoilun projekti perustuu 4 kehitysvaiheeseen, jotka on aikataulutettu 1-2 viikon jaksoihin.
Tärkeät ajankohdat ja määräajat ovat:

Tiimiytyminen 8-11.4.2021
Projektin kick-off 12.4. klo 9-12 (lähitapaaminen & ZOOM)

Vaihe 1 "Löydä". Tehtävien palautus: 25.4. Ohjaus verkossa: 19.4.2021 klo 9-12
Vaihe 2 "Määritä". Tehtävien palautus: 2.5. Ideointityöpaja verkossa 26.4.2021 klo 9-12
Vaihe 3 "Kehitä". Tehtävien palautus: 16.5. Ideakorttien esittely verkossa 3.5.2021 klo 9-12
Vaihe 4 "Tuota". Tehtävien palautus: 23.5. Prototyyppien esittely 17.5.2021 klo 9-12
Palvelukonseptien loppuesitykset (pitchaukset) toimeksiantajalle 24.5.2021 klo 9-11.30
Itse- ja vertaisarviointi ajalla 24.5.-30.5.2021
(huom. ajat ovat alustavia ja pieniä muutoksia saattaa tulla)

Forms of internationality

-

Students workload

TEORIAOSUUS:
3 op verkossa suoritettava osuus vaatii 135 tuntia opiskelua. Yksilötehtävä.

PROJEKTIOSUUS:
7 op verkkoprojekti, joka vaatii 135 tuntia opiskelua / opiskelija. Tiimitehtävä.
Tehtävät on aikataulutettu.

Content and scheduling

TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.

PROJEKTIOSUUS
Opintojakso koostuu seuraavista vaiheista:
- Palvelumuotoiluprojektin kick-off 12.4.2021 klo 9-12, kontaktisessio & Zoom
- verkkotyöskentely tiimeissä Double Diamond -prosessin vaiheiden mukaan:

*Löydä 12-24.4. (2 viikkoa)
*Määritä 26.4.-2.5. (1 viikko)
*Kehitä 3-16.5. (2 viikkoa)
*Tuota 17-23.5. (1 viikko)
-Loppuesitykset 24.5.2021 klo 9-11.30

Grading scale

H-5

Evaluation methods and criteria

TEORIAOSUUS: 3op
Yksilösuoritus, testit (useita Quizeja) sekä muita yksilötehtäviä Canvaksessa. 30% kurssin kokonaisarvosanasa, arviointiasteikko 1-5.

PROJEKTIOSUUS: 7op
Tiimisuoritus: palvelukonsepti ja palvelumuotoilun portfolio, 70% kurssin kokonaisarvosanasta, arviointiasteikko 1-5.
Itse- ja vertaisarviointi pakollinen, vaikuttaa projektiosuuden arvosanaan.

Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin, taso 2.

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Evaluation criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Evaluation criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä