Skip to main content

Competence in Customer Relationships and Projects (10 cr)

Code: R0212-3028

General information


Enrollment

23.11.2020 - 29.11.2020

Timing

18.01.2021 - 31.07.2021

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual proportion

3 op

Mode of delivery

70 % Contact teaching, 30 % Distance learning

Unit

Laurea Leppävaara, service

Campus

Laurea Leppävaara

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 55

Degree programmes

  • Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara (Finnish)

Teachers

  • Harri Ruoslahti
  • Lasse Kivinen
  • Eveliina Hytönen

Teacher in charge

Lasse Kivinen

Groups

  • HTA220SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S20, Leppävaara

Learning outcomes

The student is able to
- evaluate prerequisites for customer-oriented operation, and different customer needs and solutions
- act in a customer-oriented manner in sales situations
- show initiative in projects and as a member of a project group in a responsible and goal-oriented way complying with information security regulations and taking advantage of the tools available
- communicate orally and in writing using field-specific concepts

Teaching methods

Opintojakso on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: asiakkuusosaaminen, projektiosaaminen, projektin raportointi. Kokonaisuudet menevät ja niitä käsitellään osittain päällekkäin.


Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkkotapaamisilla, työpajoilla, yksilö- ja ryhmätehtävillä jotka arvioidaan. Projektityöskentely tapahtuu pääosin lähitapaamisten välisinä aikoina.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä. Projektiryhmätyöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo

Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin. Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx

Location and time

Aloitus Leppävaarassa 18.1.2021 12.45 - 15.15. Verkkotapaamisia pidetään ZOOM:issa. Ohjeistus ja linkit niihin annetaan opintojakson alkaessa. Työtilana on joko Canvas-työtila.

Learning materials and recommended literature

A. Tenttikirja: Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655

B. Suositeltava kirjallisuus:
Kettunen: Onnistu projektissa
Rubanovitsch - Aalto: Myy enemmän – myy paremmin
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006

C. Muu lähdeaineisto ja luennot.

Luettava ja vaadittava kirjallisuus täsmennetään opintojakson alussa.

Alternative completion methods of implementation

Mikäli olet jo työskennelly tai tehnyt opiskeluja projektien kanssa niin tämä voidaan lukea hyväksi. Nämä tapaukset pitää pystyä osoittamaan ja aina keskustellaan erikseen lehtorien kanssa.

Co-operation with working life and/or RDI

Opiskelijaryhmän tulee hankkia itselleen opintojakson alussa asiakkaan ts. yrityskumppanin, jolle projekti tehdään.
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa mm.:
- tuntee projektityöskentelyn periaatteet
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita
- tietää mitä tarkoitetaan projektilla ja mitä vaiheita projektissa on
- tietää projektiryhmässä työskentelevien eri roolit
- pitää ja osallistua projektikokouksiin mm. perustamiskokous
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella.
- opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- asiakaslähtöisyys
- asiakkuusosaaaminen
- asiakasarvo
- markkinointi
- projektikokousten pitäminen ja kokouspöytäkirjojen laadinta
- projektityöskentely ja -raportointi

Important dates

Projektiryhmät (4-5 henkeä) muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä. Opiskelijat ovat itse vastuussa ryhmäytymisestään. Ryhmät hankkivat itselleen yhteistyökumppanin kehittämisprojektiaan varten. Yhteistyökumppanin haku kannattaa aloittaa jo ennen opintojaksona alkua.

Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.

Students workload

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä eli n. 270 tuntia.

Content and scheduling

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Grading scale

H-5

Evaluation methods and criteria

ACHELOR'S DEGREE INITIAL STAGE STUDENTS
EXCELLENT, grade 5
Students are able to:
• Apply professional concepts expertly.
• Comply with occupational safety instructions responsibly and independently.
• Justify activities using research knowledge.
• Work independently and take initiatives in line with objectives. Operations are often flexible, systematic, development-oriented, creative and active.
• Select the appropriate techniques and models for activities, and justify the choices.
• Act in customer-oriented ways and according to the situation.
• Promote group activities.
• Able to critically apply ethical principles in the subject field in one's conduct and tasks.

GOOD grade 3
Students are able to:
• Apply professional concepts systematically.
• Apply occupational safety instructions in their activities.
• Justify, compare and analyse their activities using general guidelines.
• Able to cope independently in different tasks in each operating environment.
• Apply acquired techniques and models diversely.
• Act professionally in customer situations.
• Work in a group in line with objectives.
• Justify their activities in accordance with ethical principles.

SATISFACTORY, grade 1
Students are able to:
• Apply most important/individual and appropriate professional concepts, and indicate their familiarity with the knowledge base.
• Act safely, although activities are often schematic/ experimental/ fumbling/ self-involved.
• Comply with rules and instructions, and justify their activities using provided instructions.
• Act appropriately under guidance.
• Use acquired techniques and models.
• Take customers into account in their actions.
• Act as group members.
• Act in accordance with ethical principles.

Evaluation criteria, fail (0)

Study unit will be graded as failed if not all of the tasks are done, any of them is failed and if the criteria for grade 1 is not reached. Opintojakso ja toteutuksen osa voidaan arvioida myös hyväksytty/hylätty (HYV/HYL) -asteikolla. Opintojakson/projektin suoritus on hylätty (HYL), mikäli opiskelija ei saavuta läpäisylle asetettuja tavoitteita määräaikaan mennessä.

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

The student is able to
– use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work as a member of a team
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Evaluation criteria, good (3-4)

The student is able to
– use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
– gather information and use his/her knowledge basis
–report in the agreed manner
– work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work in a team
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety-related risks
– justify this/her actions in accordance with the professional code of conduct

Evaluation criteria, excellent (5)

The student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration