•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3038 01.08.2021-31.12.2021  10 credits  (STG220KA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Teacher in charge

    Irene Pylkkänen

    Mode of delivery

    50% Face-to-face, 50% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    LASTEN SAIRAANHOITO • Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin • Duodecim, Terveyskirjasto (2019) – Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00286 • Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 • Pakkausseloste Osmosal –jauhe / Pharmaca Fennica - soveltuvin osin • Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 • Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 • Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 • Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset • Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf MONIKULTTUURISUUS WellmanE. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä. OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

    Teaching methods

    Part 1. FAMILY NURSING 6 gr
    Lessons and trainings through the web-lessons
    Workshops: advance tasks, workshop trainings in the workshops
    Network studies
    Group councelling lessons and trainings
    Drama working
    Part 2. ADULT AND ELDERLY CARE 4 gr
    Lessons and trainings in the lesson
    Workshops: advance tasks, workshop trainings in the workshops
    Network studies

    Evaluation methods and criteria

    Family Nursing 4 ects – Numeric assessment: Family nursing patient education -assignment
    Paediatrics 1 ect online course Pass/Fail.
    Gynecology and Obstetrics 1 ect online course Pass/Fail.
    Medication calculations exam Pass/Fail.
    Group counselling Pass/Fail
    Adult and elderly Nursing 3 ects – Numeric assessment: Elderly nursing theoretical exam
    Geriatric 1ect- online course Pass/Fail

    National exams of clinical competence assessment:
    Pediatric nursing OSCEs 0 – pass/fail
    Elderly nursing theoretical exam 0 – fail/1-5


    Attendance in orientation lecture and workshops compulsory.
    Workshops, Pass/Fail. Compulsory attendance.



    In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level II.

    PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING

    To achieve grade 5 student must be able to
    - analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge

    To achieve grade 3 student must be able to
    - critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge

    To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
    - use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
    - report and communicate in a professional manner

    PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT

    To achieve grade 5 student must be able to
    - evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
    - anticipate needs of customers and/or co-operation partners

    To achieve grade 3 student must be able to
    - propose creative solutions at work
    - promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships

    To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
    - act independently taking into account the operating environment
    - take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs

    TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY

    To achieve grade 5 student must be able to
    - evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
    - evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team

    To achieve grade 3 student must be able to
    - act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
    - describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes

    To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
    - describe the significance of his/her actions for successful co-operation
    - describe his/her competence in relation to the learning outcomes

    [Leave the parts that apply] “Students who have failed assignments or examinations required for passing a study unit must supplement or retake their study attainment in a manner and schedule defined by the teacher of the study unit. ... A failed examination or other study attainment can be retaken twice. A failure to attend an actual examination is considered to be one completion attempt.” (Laurea degree regulations.)

    All staff and students of Laurea are expected to adhere to good scientific practices, which includes appropriate referencing. Familiarise yourself with the practices and, if needed, ask for more information. All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed. [If Urkund is used when assignments are checked, the lecturer will inform the students of this.]

    Language of instruction
    • English
    Completion language(s)
    • English
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • STG220KA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Heidi Jokinen, Irene Pylkkänen, Kirsi Leinonen, Hanna Vatanen, Eveliina Kolankiewicz

    Further information for students

    Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/aloitusinfossa 31.8. klo 8:30 alkaen (https://laurea.zoom.us/j/5641073822) tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
    Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Part 1. FAMILY NURSING 6 gr
    Orientation:
    Workshops (mandatory)
    Dosage calculations (before placement)
    Network studies
    -Pediatric online studies (before placement)
    -Obstetries and gynaecology (before placement)
    -group councelling assignments
    Part 2. ADULT AND ELDERLY CARE 4 gr
    Orientation:
    Portfolio:
    Network studies
    -Geriatrics
    Workshops (mandatory)

    Internationality

    The teaching will be partly given in English.

    Students workload

    1. Family nursing 6 gr
    Lessons 36h
    Independent work 73h
    Group councelling project 50 h
    2. Adult and elderly care 4 gr
    Lessons 32h
    Independent work 76h

    Content and scheduling

    Part 1: FAMILY NURSING 6 gr, Teachers Irene Pylkkänen, Heidi Jokinen and Hanna Vatanen
    Family nursing
    Child''s normal growth and development
    Child welfare
    Periatric nursing
    Pediatrics
    Obsteries and gyneacology
    Gynekological nursing
    Client-centered group councelling
    Part 2: NURSING OF ADULTS AND ELDERLY 4 gr, Teacher Kirsi Leinonen
    Adult heath and welfare
    Dementias (or dementia care?)

    Location and time

    Otaniemi, fall 2021

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa (not translated)