Eeva Soikkeli
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/
KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta.
Opintojaksolla on luentoja ja tehtäviä. Ohjaus luennoilla ja Canvas-työtilassa. (not translated)
Jaksolla tehdään laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen osiossa tehtäviä, jotka arvioidaan arvosanalla hylätty, T1 - K5. Myös työpajoissa tehdään analysointitehtäviä, joiden suorittaminen vaaditaan hyväksyttyyn arvosanaan. Arvioinnin suorittavat opintojakson opettajat.
Kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf (not translated)
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 60
Laurea Tikkurila, sote
Eeva Soikkeli, Jyrki Innanen
Laadullinen tutkimus
• Laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet,-menetelmät ja tutkimusprosessi
• Sisällönanalyysi
• Laadullisen tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Määrällinen tutkimus
• Määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kyselylomake, perusmenetelmät ja tutkimusprosessi
• Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
• Excel-ohjelman käyttö tilastollisessa analyysissä ja muussa työelämälähtöisessä kehittämistyössä
Tiedonhaku
• Sähköiset julkaisut eri tietokannoissa (not translated)
Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
5 credits
1 credits
H-5
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 10 x 4 h = 40 h. Arvioitavan tehtävän tekeminen ja omatoiminen opiskelu 95 h. (not translated)
Kevät 2021 Tikkurilan kampus (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen ja laadullisen tutkimuksen käsitteitä • noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla • toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää systemaattisesti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä • perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla • perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää asiantuntevasti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä. • perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla. • kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita. (not translated)