•   Research and Development Methods R0184-3083 01.08.2021-31.12.2021  5 credits  (SSV220KA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - choose appropriate methods for a development project and provide justification for the choices
    - collect and analyse empirical data
    - interpret empirical results and make conclusions based on them
    - recognize the ethical point of view of the research and development work
    - evaluate the reliability and validity of research
    - apply the principles of research communication orally and in writing
    - draw up and interpret research and development reports

    Teacher in charge

    Eeva Soikkeli

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä. Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja. Ensisijainen kirjallisuus Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita. Oheislukemisto Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä. Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY. Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino. Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino. Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki. Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki. Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä. Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere. Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä. Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki Internet Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/ Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. . https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Jaksolla tehdään laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen osioissa tehtäviä, jotka arvioidaan arvosanalla hylätty, T1 - K5.

    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Enrollment period

    17.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • SSV220KA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Jyrki Innanen, Henna Jalasmäki

    Programme(s)

    Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Students workload

    Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 4 x 3,15h = 13h. Arvioitavien tehtävien tekeminen ja omatoiminen opiskelu 122h. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojakson moduulit:
    Moduuli 1. Määrälliset tutkimusmenetelmät 2,5 op
    Moduuli 2. Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 2,5 op

    Sisältö pääpiirteittäin:
    - Tutkimukselliset lähestymistavat
    - Määrälliset tutkimusmenetelmät
    - Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
    - Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
    - Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
    - Tutkimusviestintä (opinnäytetyön tutkimustekstiin tutustuminen sekä lähteiden ja viitteiden merkitseminen Laurean ohjeiden mukaisesti)
    - Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys (not translated)

    Location and time

    Syksy 2021 Tikkurilan kampus (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa • käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen ja laadullisen tutkimuksen käsitteitä • noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla • toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa • käyttää systemaattisesti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä • perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla • perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa • käyttää asiantuntevasti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä. • perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla. • kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita (not translated)