Eeva Soikkeli
Face-to-face
Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta.
The implementation plan is available in Finnish.
Jaksolla tehdään laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen osioissa tehtäviä, jotka arvioidaan arvosanalla hylätty, T1 - K5.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). (not translated)
01.08.2021 - 31.12.2021
17.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Jyrki Innanen, Henna Jalasmäki
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Laurea Tikkurila
5 credits
H-5
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 4 x 3,15h = 13h. Arvioitavien tehtävien tekeminen ja omatoiminen opiskelu 122h. (not translated)
Opintojakson moduulit:
Moduuli 1. Määrälliset tutkimusmenetelmät 2,5 op
Moduuli 2. Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät 2,5 op
Sisältö pääpiirteittäin:
- Tutkimukselliset lähestymistavat
- Määrälliset tutkimusmenetelmät
- Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
- Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
- Tutkimusviestintä (opinnäytetyön tutkimustekstiin tutustuminen sekä lähteiden ja viitteiden merkitseminen Laurean ohjeiden mukaisesti)
- Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys (not translated)
Syksy 2021 Tikkurilan kampus (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen ja laadullisen tutkimuksen käsitteitä • noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla • toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää systemaattisesti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä • perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla • perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)
Opiskelija osaa • käyttää asiantuntevasti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä. • perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla. • kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita (not translated)