•   Pre- and postnatal Health Promotion R0140-3011 01.01.2022-31.05.2022  5 credits  (STV220KN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - plan, implement and evaluate health promotion during pregnancy and maternity
    - implementing evidence based health promotion interventions
    - take part multi professional work personal, group and community level
    - implement state and local health political definitions

    Teacher in charge

    Irene Latva-Korpela

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.) Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.) Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF) Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim. Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin) Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin) Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim. Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. Muu tunneilla ja Optimassa erikseen osoitettava materiaali. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osa 1.
    Kotitentti. Kotitentin voi tehdä yksin tai pareittain. Arviointi täydennettävä, T1-K5. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas- työtilasta.


    Osa 2.
    Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
    Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.05.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • STV220KN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Riikka Ketonen, Irene Latva-Korpela, Anne Suvitie

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

    Osa 1.
    - Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
    - Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
    - Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävät löytyvät Canvas - työtilasta..
    Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.
    - Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä yhteydessä opettajiin.
    - Mervi Väisänen-Tommiskan kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Ei korvaavia tehtäviä.

    Osa 2. Kontaktiopetus x 2 ja imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: suositellaan osallistumista. Vaihtoehtoisesti voit opiskellasisällöt itsenäisesti etänä verkossa. Imetysohjausvideot katsotaan pienryhmissä koululla tai vaihtoehtoisesti Zoomissa. Tämä sovitaan opintojakson alussa. (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    Virtual portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Opintojakson aloitus ja orientaatio 10.01.2022. Orientaatiotunnilla on länsäolovelvollisuus ks. tutkintosääntö.
    Osa 1. Lasta odottava perhe
    Työpajat ja pienryhmätyösentely, ryhmissä A ja B
    Kotitentti: 4.4.2022 I uusinta 4.5.2022 ja II uusinta 1.6.2022
    Obstetriikan tentti: Tentti?

    Osa 2: Imetysohjaus (WHO) 1.5op, orientatio 10.1.2022. Orientaatioon osallistuminen ja näyttöön osallsitumisessa (pienryhmissä) pakollinen läsnäolo. Suositellaan osallistumista opintojakson kontaktiopetukseen ja työpajaharjoituksiin. (not translated)

    Students workload

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op/ 94.5h Riikka Ketonen ja Anne Suvitie
    Obsteriikan asiantuntijaluennoitsija: Mervi Väisänen-Tommiska
    Lähiopetus: luennot ja työpaja n. 48h
    Kotitentti: (optimasta löytyvä materiaali) n. 47h

    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
    Lähiopetus: Luennot ja työpaja 12h
    Verkkotehtävät ja -tentti, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 28h (not translated)

    Content and scheduling

    Osa 1.
    - Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
    - Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
    - Odottavan perheen terveyden edistäminen
    - Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
    - Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
    - Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
    - Synnytyspelko
    - Keskenmeno ja kohtukuolema
    - Lapsivuodeaika ja kotikäynti
    - Vanhemmuuden tukeminen
    - Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
    Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
    Aikataulu tarkentuu lähempänä ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa mm. imetysohjasunäyttöjen pienryhmät.. (not translated)

    Location and time

    ´ (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Good

    OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin (not translated)

    Excellent

    OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä (not translated)