•   Competence in Guiding Early Childhood Education Activities R0095-3029 18.01.2022-29.04.2022  10 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - plan, guide and evaluate pedagogical activities and operational environments that meet the needs of children and groups of children
    - apply functional and creative methods in education
    - reflect upon an educator's actions and his/her own view of education

    Teacher in charge

    Sanna Saraste

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    18.01.2022 - 29.04.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 15.12.2021

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 80

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 10. Open university: 10.)
    Teacher(s)

    Anne Eskelinen, Anu Hagman, Sanna Saraste, Henna Jalasmäki

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

    Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    RDI portion

    5 credits

    Virtual portion

    10 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Sanna Saraste sanna.saraste@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

    Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 4.5 op luovaa toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. (not translated)

    Important dates

    Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
    25.1. 2022 klo 16-18 Opintojakson aloitus
    29.3.2022 klo 16.30-18.30 Projektiesittelyt

    Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 25.1. klo 16-18 ja tehdä ennakkotehtävä varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Tehtävän ohjeistus annetaan opintojakson alkaessa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:

    1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
    2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op (not translated)

    Content and scheduling

    Tämä opintojakso muodostuu kahdesta moduulista:

    1. Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op

    Luennot ja välitehtävät 1 op. Moduuliin kuuluu 4 verkkoluentoa zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan) ja NELJÄ erillistä välitehtävää liittyen verkkotapaamisiin.
    ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.

    Essee 4 op: Lapsen luovuus, leikki ja osallisuus – omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
    ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).


    2. Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

    Luova pedagoginen toimintaprojekti 4,5 op. Moduuliin 2 kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa tai etätoimintana. Hanki projektipaikka ja tutustu projektipaikkaan tai tee videototeutuksena. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.

    Projektisuunnitelman tekeminen. Suunnitelman tulee olla hyväksytty ja esitetty opettajille ennen toiminnan aloittamista.

    Toteuta 4 toimintakertaa projektipaikassa ja dokumentoi toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoi)
    Koko projektista tehdään raportti.

    Esittele projektisi pienryhmälle zoomissa, reflektoi omaa toimintaasi projektin aikana. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 29.3. klo 16.30-18.30. Läsnäolovelvollisuus!
    ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).

    Itsearviointi 0,5 op. Kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearvioinnin tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.
    ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty. (not translated)