Taina Lackman
Distance learning
Tutkimusviestinnän ja tutkimusmenetelmien peruskirjallisuus (not translated)
Valtioneuvoston asetuksen 1129/2014 pykälän 4 mukaan ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on
1) laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä oman alansa asiantuntijatehtävissä
2) valmiudet seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä
3) edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen
4) riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla
esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa. (not translated)
”Opinnäytetyöllä osoitetaan taidot soveltaa osaamista oman alan käytännön asiantuntijatyötehtävässä.” (Arene 2015).
Näin ollen opiskelijan oletetaan osoittavan opinnäytetyöprosessissaan aloitteellisuutta sekä kykyä itsenäiseen ajatteluun ja toimintaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa huomioidaan seuraavat kolme tekijää:
1. Opinnäytetyöprosessin toteutus
2. Opinnäytetyön tuotos
3. Prosessista kirjoitettu raportti
Opinnäytetyön arvioinnin ulottuvuudet ovat työelämän kehittäminen, tutkimuksellisuus ja toteutus sekä innovatiivisuus ja luovuus. Tarkemmat arvioinnin kriteerit esitetään Laurean opinnäytetyöohjeissa. Asiakirja on LINKissä.
(taulukko 2). (not translated)
01.01.2021 - 31.12.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 50
Laurea Lohja, liko
Jarmo Mikkonen, Taina Lackman, Ulla Kaukola, Jukka Laitinen, Ilkka Bergius, Jatta Jännäri
Opinnäytetyön eteneminen perustuu opiskelijan sitoutuneeseen, itseohjautuvaan ja vastuulli-
seen toimintaan opinnäytetyöprosessissa. Tähän hän saa tukea opinnäytetyötä ohjaavalta
opettajalta ja vertaisryhmältään sekä työelämäkumppanilta.
Itseohjautuvaan toimintaan kuuluu, että opiskelija tunnistaa ohjaustarpeensa ja hakee ohjausta.
Osana vastuullista toimintaa on halu ja kyky hyödyntää saamaansa ohjausta opinnäytetyöprosessissaan. Jokaiselle opinnäytetyölle nimetään ohjaava opettaja tai opettajia (ohjaaja ). Ohjaaja seuraa ja tukee opiskelijan opinnäytetyön edistymistä sekä työelämäkumppanuuden tarkoituksenmukaista rakentumista.
Opinnäytetyöohjaus voidaan järjestää esimerkiksi opinnäytetyöpajoissa, joissa ohjaajat, opiskelijat ja kumppanit tukevat osallistujien opinnäytetöiden etenemistä. (not translated)
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)
Laurea Virtual Campus
15 credits
H-5
- (not translated)
Opinnäytetyö on hankkeistettu silloin, kun joku (yksi tai useampi) seuraavista kriteereistä täyttyy:
1. Työelämä maksaa joko ammattikorkeakoululle tai opiskelijalle opinnäytetyön tekemisestä.
2. Opinnäytetyölle on nimetty ohjaajaksi työelämän edustaja.
Työyhteison tarkoituksena on alusta lähtien hyödyntää opinnäytetyön tuloksia omassa toiminnassaan (OKM
2014.)
Lohjan liiketalouden lähtökohta on, että kaikki työt täyttävät hankkeistetun työn kriteerin. Opiskelija voi halutessaan tehdä työn Laurean antamista toimeksiannoista tai hankkia kumppanin itse. Opiskelija tekee työelämäkumppanin kanssa kirjallisen toimeksiantosopimuksen opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa. (not translated)
Ks. Peppi/Pakki. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle tapaamiskerralle (ks..Laurean tutkintosääntö) Zoomissa. (not translated)
15 op = noin 400 tuntia työtä (not translated)
Laurean opinnäytetyöprosessissa voidaan tunnistaa seuraavat vaiheet:
1. Suunnitteluvaihe
2. Toteutusvaihe
3. Julkaisuvaihe
Eri vaiheet saattavat mennä limittäin, jolloin opiskeija voi esmerkiksi samanaikaisesti suunnitella ja toteuttaa jotain opinnäytetyönsä osiota. Opinnäyteprosesin opikelijoille tarkoitettu prosessikuvaus on esitetty Laurean opinnäytetyöohjeissa. Tämä asiakirja on LINKissä. (not translated)
HUOM! Kun opiskelija on aloittamassa opinnäytettään, hänen tulee ilmoittautua tälle toteutukselle ja osallistua ensimmäiseen tapaamiskertaan saadakseen tarvittavan käytännön ohjeistuksen.HUOM! Tämän jälkeen opiskelija voi aloittaa ONTin tekemisen oman aikataulunsa ja halunsa mukaisesti. Aiheanalyysivaiheeseen päästäkseen on R0045 oltava aloitettuna ja paikka opintojaksolla vastaanotettuna!
Ensimmäiseen tapaamiskertaan on osallistuttava henkilökohtaisesti (ääni- ja kuvayhteydellä)- tapaaminen pidetään verkkotapaamisena.
Sen jälkeen opiskelija osallistuu ohjaukseen oman harkintansa ja tarpeensa mukaisesti. Lähtökohtana on, että Lohjan liiketalouden opiskelijoille tarjotaan ryhmäohjausta ja osallistuttuaan siihen, opiskelija voi pyytää ohjaajalta yksilöohjausta, jota ohjaaja oman harkintansa mukaan tarjoaa.
Opintojaksoon kuuluu ohjauskertoja, joista opiskelija voi vapaasti valita omaan tekemiseensä parhaiten soveltuvat ohjauskerrat, poislukien aloituskerta (vrt. tutkintosääntö).
Toteutus noudattaa Laurean opinnäytetyöstä laadittua prosessia. Tarkemmat yksityiskohdat on syytä tarkistaa LINKistä. (not translated)
Ks. Laurean ONT ohjeet (not translated)
Ks. Laurean ONT ohjeet (not translated)
Ks. Laurean ONT ohjeet (not translated)
Arvioidaan asteikolle 0-5 (not translated)