•   Promoting the Health of School Children and Students R0037-3012 01.01.2022-31.07.2022  5 credits  (STG220KA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - plan, implement and evaluate public health nursing among school children and adolescents
    - plan, implement and assess public health nursing among students
    - analyse and develop evidence-based work methods for school and student health care
    - apply expertise in health promotion in multiprofessional cooperation with individuals, groups and communities
    - act as a promoter of health in school and study communities and environments

    Teacher in charge

    Heidi Jokinen

    Mode of delivery

    40% Face-to-face, 60% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Kivimäki, S. ym. 2020. Tietopaketti alakouluikäisten kouluterveydenhuollosta. e-Pooki. OAMK. Kunttu, K. ym. 2011. Opiskeluterveys. Duodecim. Sekä muut verkko-opetustilassa päivitetyt materaalit ja linkit. (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso toteutetaan monimuotokurssina (kampuksella työskentelyä sekä itsenäistä keskustelua ja ryhmätyötä verkossa) (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Osa 1 3 op : Verkkokeskustelua, terveystarkastus- ja ammatillinen blogikirjoitus-ryhmätehtävät sekä niiden esittäminen. T1--K5. Kouluterveydenhuollon opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa (Canvas).
    Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 08.01.2022

    Group(s)
    • STG220KA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Heidi Jokinen, Sari Haapa, Joni Heikkilä

    Further information for students

    Vastuuopettaja Heidi Jokinen (heidi.jokinen@laurea.fi)

    -Perusopinnot oltava suoritettuna
    -Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto on osa terveydenhoitotyön syventäviä opintoja (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    Virtual portion

    3 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Täysin itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja ja tehtävät) (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Käytännön esimerkit työelämästä (not translated)

    Important dates

    Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
    Työskentelyä kampuksella ja verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä.

    11.01.2022 klo 08.30 - 11.45 Orientaatiotunti (koulu-ja opiskeluterveys sekä seksuaaliterveys) Otaniemi 217 Heidi Jokinen ja Sari Haapa, (pakollinen)

    19.1.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastus-ryhmätyötehtävän tekoa, ohjausta Zoomissa (yhteinen aloitus) Heidi Jokinen

    31.1. klo 8.30-15.45 Asiantuntijaluentopäivä Otaniemi 218 Heidi Jokinen ja Sari Haapa

    15.2.2022 klo 13.30-15.30 Otaniemi 217 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Heidi

    16.2.2022 Ryhmätehtävän tekoa, vapaaehtoista ohjausta saatavilla klo 8.30-10 Zoomissa Heidi

    22.2.2022 Terveystarkastus-ryhmätehtävien esitykset klo 8.30 - 11.45 Zoom Heidi (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)

    14.03.2022 klo 09.30 - 11.30 Vapaaehtoista ohjausta saatavilla blogitehtävien tekoon Zoomissa Heidi

    Ryhdintarkastukset Otaniemessä (pvämäärä lähempänä)

    7.3.2022 klo 8.30-15.45 Otaniemi 327 Seminaari (blogien esittäminen) Heidi Jokinen ja Sari Haapa (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)

    15.03.2022 klo 10.15 - 15.45 Simulaatiopäivä Otaniemi (Heidi ja Sari)

    Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. Sari Haapa

    -itsenäistä työskentelyä Canvasissa (verkko-opintoina), verkkoluentoja, oppimispäiväkirja
    -arviointi HYV-HYL (täydennettävä)



    Osa 2 seksuaaliterveyden osuus täysin itsenäisesti verkko-opintoina Canvasissa. (not translated)

    Students workload

    Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
    3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä

    Seksuaaliterveys:
    2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä (not translated)

    Content and scheduling

    Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:

    • Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
    • Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
    • Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
    • Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
    • Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä

    Osa 2 Seksuaaliterveys:

    • Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
    • Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
    • Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
    • Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; (not translated)

    Excellent

    TIETOPERUSTA; - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)