Heidi Jokinen
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Kivimäki, S. ym. 2020. Tietopaketti alakouluikäisten kouluterveydenhuollosta. e-Pooki. OAMK. Kunttu, K. ym. 2011. Opiskeluterveys. Duodecim. Sekä muut verkko-opetustilassa päivitetyt materaalit ja linkit. (not translated)
Opintojakso toteutetaan monimuotokurssina (kampuksella työskentelyä sekä itsenäistä keskustelua ja ryhmätyötä verkossa) (not translated)
Osa 1 3 op : Verkkokeskustelua, terveystarkastus- ja ammatillinen blogikirjoitus-ryhmätehtävät sekä niiden esittäminen. T1--K5. Kouluterveydenhuollon opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa (Canvas).
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä. (not translated)
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 08.01.2022
20 - 40
Laurea Otaniemi, sote
Heidi Jokinen, Sari Haapa, Joni Heikkilä
Vastuuopettaja Heidi Jokinen (heidi.jokinen@laurea.fi)
-Perusopinnot oltava suoritettuna
-Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto on osa terveydenhoitotyön syventäviä opintoja (not translated)
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Laurea Virtual Campus
3 credits
H-5
Täysin itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja ja tehtävät) (not translated)
Käytännön esimerkit työelämästä (not translated)
Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
Työskentelyä kampuksella ja verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä.
11.01.2022 klo 08.30 - 11.45 Orientaatiotunti (koulu-ja opiskeluterveys sekä seksuaaliterveys) Otaniemi 217 Heidi Jokinen ja Sari Haapa, (pakollinen)
19.1.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastus-ryhmätyötehtävän tekoa, ohjausta Zoomissa (yhteinen aloitus) Heidi Jokinen
31.1. klo 8.30-15.45 Asiantuntijaluentopäivä Otaniemi 218 Heidi Jokinen ja Sari Haapa
15.2.2022 klo 13.30-15.30 Otaniemi 217 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Heidi
16.2.2022 Ryhmätehtävän tekoa, vapaaehtoista ohjausta saatavilla klo 8.30-10 Zoomissa Heidi
22.2.2022 Terveystarkastus-ryhmätehtävien esitykset klo 8.30 - 11.45 Zoom Heidi (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)
14.03.2022 klo 09.30 - 11.30 Vapaaehtoista ohjausta saatavilla blogitehtävien tekoon Zoomissa Heidi
Ryhdintarkastukset Otaniemessä (pvämäärä lähempänä)
7.3.2022 klo 8.30-15.45 Otaniemi 327 Seminaari (blogien esittäminen) Heidi Jokinen ja Sari Haapa (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)
15.03.2022 klo 10.15 - 15.45 Simulaatiopäivä Otaniemi (Heidi ja Sari)
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. Sari Haapa
-itsenäistä työskentelyä Canvasissa (verkko-opintoina), verkkoluentoja, oppimispäiväkirja
-arviointi HYV-HYL (täydennettävä)
Osa 2 seksuaaliterveyden osuus täysin itsenäisesti verkko-opintoina Canvasissa. (not translated)
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä
Seksuaaliterveys:
2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä (not translated)
Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa 2 Seksuaaliterveys:
• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä (not translated)
TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)
TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; (not translated)
TIETOPERUSTA; - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)