Siirry suoraan sisältöön

Facilitation and Co-development in Development Work (5 cr)

Code: HY00BV27-3001

General information


Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Strategic Management (HYD1), Laurea Virtual Campus (Finnish)
Teachers
Ruusa Ligthart
Study unit
HY00BV27

Objective

Opiskelija osaa:
- toteuttaa ja arvioida erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä kehittämistyössä eri sidosryhmien kanssa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida
tiedonkeruun tulokset
- analysoida strategisia päätöksiä eettisen, vastuullisen ja kansainvälisen näkökulman kautta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pennington, D. C. (2005) Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Nummi P. (2013) Virtuaalifasilitaattorin käsikirja. Grape People.

Canvas pohjassa laajempi lähdeluettelo.

Toteutustapa

Luennot, ryhmätehtävät, yksilötehtävät

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija voi itsenäisesti valita missä pitää yhteiskehittämisen työpajan (esim. omalla työpaikalla/verkostossa).

Kurssilla vieraileva luennoitsija Sitran asiantuntija Jaakko Porokuokka (fasilitointi ja yhteiskehittäminen on Jaakon erityisosaaminen)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

11.10., 25.10., 8.11. ja 22.11. kello 17:00-20:00

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas) sekä kurssilla vierailevana luennoitsija Dr. Katharina De Vita , University of Greenwich, London.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen

Sisältö ja sen jaksotus

Kello 17:00-20:00
11.10 Orientaatio opintojaksoon: kurssin sisältö, tehtävien esittely sekä fasilitointi ja yhteiskehittäminen perusteet
25.10 Yhteiskehittäminen & fasilitointi tutkimuksen kohteena
8.11 Fasilitoinnin käyttökohteita ja ulottovuuksia
22.11 Portfolio esitykset

Huom! Päivitetty sisältö Canvas kurssisivulla.

Evaluation scale

Approved/Failed

Siirry alkuun