•   Supporting the Functional Capasity of the Cardiovascular and Respiratory Systems G8363-3004 21.01.2022-01.05.2022  5 credits  (SFG220SN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - describe the significance of the disorders or defects of the cardiovascular system and respiratory system with regard to a person’s wellbeing and functioning
    - assess the performance of the cardiovascular and respiratory systems in persons of different ages
    - provide guidance on good lifestyle choices to people of different ages

    Teacher in charge

    Kati Nykänen

    Mode of delivery

    80% Face-to-face, 20% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat Suomen Sydänliiton www.sydanliitto.fi ja Hengitysliiton www.hengitysliitto.fi materiaalit erityisesti Sydänliiton Prosarjan Liikuntaoppaat. Bäckmand H. (toim.). Hyvä hengitysterveys: opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu. Kardiologia ja Keuhkosairaudet teoksessa Fysiatria 2009. 4. painos, joka löytyy e-kirjana: http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04501&p_selaus=15738 Circulation verkkojulkaisu, American Heart Association (AHAn) julkaisut. Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier. Kauranen K. (toim.). 2020. kappale 4. Sisätautien fysioterapia, ss. 467-535 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Terveyskylä.fi: Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso sisältää verkkotehtävän, luentoja ja työpajoja työryhmissä Otaniemen kampuksella. Lisäksi osallistuminen monialaisiin simulaatiopäiviin kampuksella sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    - Verkkotehtävä 2 op (hyväksytysti suoritettuna ennen monialaisia simulaatiopäiviä)
    - Luennot ja hengitystoimintojen tukeminen -työpaja 1,25 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
    - Luennot ja sydänliikunta työpaja 1,25 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
    - Monialaiset simulaatiopäivät 0,5 op (aktiivinen osallistuminen päivän ohjelmaan)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    21.01.2022 - 01.05.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • SFG220SN
    Seats

    20 - 60

    Unit

    Laurea Otaniemi

    Teacher(s)

    Kati Nykänen, Tapani Risto, Joni Heikkilä

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. (not translated)

    Programme(s)

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    1 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. (not translated)

    Students workload

    5 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaathan siten aikaa myös itsenäiseen opiskeluun kontaktitapaamisten lisäksi. (not translated)

    Location and time

    Pääasiallinen toteutuspaikka Laurea Otaniemen kampus, kts. tarkempi aikataulu Pakista. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastaan ohjausta - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ennakoida ohjaustarpeitaan - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)