•   Promotion of Client's Health and Functional Capacity G8352-3006 22.09.2021-03.06.2022  5 credits  (SFG221SN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - use the professional terms and concepts related to the promotion of functional ability
    - assess and identify the needs and possibilities related to the health, well-being and ageing of the population and factors linked to them from the point of view of health-promoting physiotherapy
    - plan and implement client-oriented services related to the promotion of health and functional capasity and the potential of health-promoting accessible environment for different target groups and particularly for the elderly.

    Teacher in charge

    Kati Nykänen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    - Hopsu, L. 2010. Terveyden edistäminen terveysteknologialla. - Huber, ym, 2016, Towards a 'patient-centred' operationalisation of the new dynamic concept of health: a mixed methods study. - Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.). 2011. Ergonomia. Helsinki: Työterveyslaitos. - Pietilä, A-M, 2012. Terveyden edistäminen - Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen 2007, Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 6. Helsinki. - Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. 2015. Työterveyslaitos. Ergonomia. Ergonomiaa työelämän eri aloille. - Pääkkönen, R., Rantanen, S. & Uitti, J. 2006. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. Työterveyslaitos. Sosiaali- ja terveysministeriö. - Salminen A-L. 2010. Apuvälinekirja. - Sillanpää, J. 2008. Työn kuormittavuus. Teoksessa: Työsuojelun perusteet. Helsinki: Työterveyslaitos. S.94-115. - Takala, E-P. & Lehtelä, J. 2015. Ergonomia. Teoksessa: Arokoski, J., Mikkelsson, M., Pohjolainen. T. & Viikari-Juntura, E. (toim.) Fysiatria, Duodecim, Helsinki (löytyy terveysportista sähköisenä) - Tamminen-Peter, L. ja Wickström, G. 2013. Potilassiirrot – taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Helsinki. - Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF). https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus - Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738 (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
    Arvioitavat osa-alueet ovat:

    1. Apuvälineet (hyväksytty / hylätty)
    2. Asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen: monialainen projekti (hyväksytty / hylätty)
    3. ICF & Toimintakyky: oppimispäiväkirja (1-5)
    4. Ergonomian yksilötehtävä (1-5)

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.] (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    22.09.2021 - 03.06.2022

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • SFG221SN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Kati Nykänen, Johanna Leskelä, Joni Heikkilä

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Programme(s)

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.


    Ergonomia-osio on hyväksiluettavissa TTL:n Ergonomia-kortin suorittaneilla. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistämisen monialaisessa -projektissa teet yhteistyötä Espoon ruoka-avun ja eri sote-alan toimijoiden kanssa (not translated)

    Important dates

    Opintojakson hyväksytty toteutus edellyttää sinun aktiivista läsnäoloa kontaktitapaamisissa sekä zoom-ohjauksissa. Lisäksi edellytyksenä on opintojakson tehtävien hyväksytty suoritus. (not translated)

    Students workload

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten kalenteristasi riittävästi aikaa opintojakson yksilö- ja tiimitehtäville. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojaksolla perehdytään teemoihin:
    - Toimintakyky kansainvälisen terveyden ja toimintakyvyn käsitteistön mukaan (ICF)
    - Asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
    - Apuvälineet ja esteettömyys asiakkaan toimintakyvyn edistäjänä
    - Ergonomia (keväällä 2022) (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden jai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)