•   Development of Empowering Working Methods in Social Rehabilitation and Health and Welfare Promotion A9539-3002 01.01.2021-31.07.2021  10 credits  (SYA721KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa:
    - hahmottaa sosiaalisen kuntoutuksen, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen monitieteisenä ja monialaisena työmuotona
    - tunnistaa ja arvioida psykososiaalisen toimintakyvyn edistämiseen liittyviä tarpeita sekä soveltaa työssään voimavaraistavia ja terapeuttisia työmenetelmiä psykososiaalisen toimintakyvyn ja terveyden edistämiseksi
    - toimia, johtaa ja kehittää psykososiaalista toimintakykyä edistäviä työmuotoja ja palveluja erilaissa ympäristöissä, työyhteisöissä ja moniammatillisissa tiimeissä tutkittuun tietoon perustuen
    - laatia sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita ja arvioida tavoitesuuntaista toimintaa GAS -menetelmään perustuen

    Teacher in charge

    Marjo Ritmala

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    De Jong, P. & amp; Berg, I. K. 2016 tai 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Dolan, Y. 2017 (löytyy sama kirja eri painoksina) pieni askel. Tie hyvään elämään traumaattisen kokemuksen jälkeen. Lyhyterapiainstituutti Oy. Juujärvi, S. & Salin, O. 2019. Kohti motivoivaa ohjausta: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 2/2019. Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY pro Oy. Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43. http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/handle/10024/114972 Kelan GAS opas: http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8 King, R., Lloyd, C. & Meehan, T. 2012. Manual of Psychosocial Rehabilitation. Wiley-Blackwell. (myös sähköisenä) Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011 tai vanhempi painos) Tässä suhteessa. NLP-kirja. Helsinki:ai-ai. (luvut 6-8) Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P.(2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. kirjaa on saatavilla PKS-seudun ammattikorkeakoulujen kirjastoista. (luvut 1-3) Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.) SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN NA?KO?KULMIA JA MAHDOLLISUUKSIA. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y. ) Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö (toim.). 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press. Mattila, A. S. 2012. Onnentaidot. Kohti hyvää elämää. Duodecim. Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. WS Bookwell. Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Sosiaalisen kuntoutuksen teemanumero http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1341/4-12-valmis.pdf Pietikäinen, A. (2009). Joustava mieli: Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Helsinki: Duodecim. Piirainen, A. 2016. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen. Jyväskylän yliopisto. Positiivisen psykologian voima. (2015). L. Uusitalo-Malmivaara (toim.). PS-kustannus. Psykoterapiat. (2014 tai uudempi painos) M. O. Huttunen & H. Kalska (toim.). Duodecim. Shelly Turkle ”Connected, but alone?” (suom.tekstitys klikkaa kuvan alareunassa olevaa tekstitysikonia) https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4 Ted talks Rehabilitation ”Everything you think you know about addiction is wrong”. https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%253D&q=rehabilitation+ted+talk (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakson toteuttamistavat:

    *Osallistuminen kontaktiopetukseen
    *Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
    *Pienryhmätyöskentely (lukupiiri, menetelmäesitykset)
    *Työelämäyhteistyö (uuden työmenetelmän kokeilu)

    Oppimistehtävät:

    1. Voimavaraistavien työtapojen teoreettiset lähtökohdat (itsenäinen työskentely) 3op
    Tehtävän ohjeistus opintojakson alkaessa.


    Arviointi: 1-5

    2. Voimavaraistavien työtapojen menetelmien soveltaminen ja kehittäminen
    (itsenäinen työskentely) 4 op

    a) Osallistuminen kontaktipäiviin
    b) Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jossa käsitellään kontaktipäivien teemoja ja raportoidaan uuden työtavan kokeilusta työelämässä.

    Arviointi 1-5

    3. Esitys voimavaraistavaan työskentelyyn liittyvästä työtavasta (pienryhmätyöskentely) 2 op
    Tarkempi ohjeistus opintojakson alkaessa.

    Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

    4. Lukupiiri (pienryhmätyöskentely) 1 op.
    Kirjallisuuteen/tutkimusraportteihin syventyminen ja reflektointi. Tarkempi ohjeistus opintojakson
    alkaessa.

    Arviointi: Hyväksytty/Hylätty. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    25.11.2020 - 01.12.2020

    Group(s)
    • SYA721KJ
    Seats

    0 - 30

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

    Teacher(s)

    Marjo Ritmala, Mikko Häkkinen, Ossi Salin

    Programme(s)

    Development and Management of Empowering Working Methods in Health Care and Social Services (SYA7), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Teoreettiset perusteet -raportti ja oppimispäiväkirja palautus 15.5.2020 mennessä

    Lukupiiriraportti palautus 15.4.2020 mennessä (not translated)

    Location and time

    Leppävaaran kampus (kevätlukukausi 2021)
    Lähiopetuspäivät:
    8.1. klo 9-17
    4.2. klo 9-17
    6.3. klo 9-17
    19.3. klo 9-17
    8.4. klo 9-17 (menetelmäesitykset)
    8.5. klo 9-17 (menetelmäesitykset) (not translated)

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    Noudatetaan (not translated)