Marjo Ritmala
Face-to-face
De Jong, P. & amp; Berg, I. K. 2016 tai 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Dolan, Y. 2017 (löytyy sama kirja eri painoksina) pieni askel. Tie hyvään elämään traumaattisen kokemuksen jälkeen. Lyhyterapiainstituutti Oy. Juujärvi, S. & Salin, O. 2019. Kohti motivoivaa ohjausta: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 2/2019. Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY pro Oy. Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43. http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/handle/10024/114972 Kelan GAS opas: http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8 King, R., Lloyd, C. & Meehan, T. 2012. Manual of Psychosocial Rehabilitation. Wiley-Blackwell. (myös sähköisenä) Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011 tai vanhempi painos) Tässä suhteessa. NLP-kirja. Helsinki:ai-ai. (luvut 6-8) Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P.(2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. kirjaa on saatavilla PKS-seudun ammattikorkeakoulujen kirjastoista. (luvut 1-3) Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.) SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN NA?KO?KULMIA JA MAHDOLLISUUKSIA. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y. ) Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö (toim.). 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press. Mattila, A. S. 2012. Onnentaidot. Kohti hyvää elämää. Duodecim. Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. WS Bookwell. Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Sosiaalisen kuntoutuksen teemanumero http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1341/4-12-valmis.pdf Pietikäinen, A. (2009). Joustava mieli: Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Helsinki: Duodecim. Piirainen, A. 2016. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen. Jyväskylän yliopisto. Positiivisen psykologian voima. (2015). L. Uusitalo-Malmivaara (toim.). PS-kustannus. Psykoterapiat. (2014 tai uudempi painos) M. O. Huttunen & H. Kalska (toim.). Duodecim. Shelly Turkle ”Connected, but alone?” (suom.tekstitys klikkaa kuvan alareunassa olevaa tekstitysikonia) https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4 Ted talks Rehabilitation ”Everything you think you know about addiction is wrong”. https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%253D&q=rehabilitation+ted+talk (not translated)
Opintojakson toteuttamistavat:
*Osallistuminen kontaktiopetukseen
*Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
*Pienryhmätyöskentely (lukupiiri, menetelmäesitykset)
*Työelämäyhteistyö (uuden työmenetelmän kokeilu)
Oppimistehtävät:
1. Voimavaraistavien työtapojen teoreettiset lähtökohdat (itsenäinen työskentely) 3op
Tehtävän ohjeistus opintojakson alkaessa.
Arviointi: 1-5
2. Voimavaraistavien työtapojen menetelmien soveltaminen ja kehittäminen
(itsenäinen työskentely) 4 op
a) Osallistuminen kontaktipäiviin
b) Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jossa käsitellään kontaktipäivien teemoja ja raportoidaan uuden työtavan kokeilusta työelämässä.
Arviointi 1-5
3. Esitys voimavaraistavaan työskentelyyn liittyvästä työtavasta (pienryhmätyöskentely) 2 op
Tarkempi ohjeistus opintojakson alkaessa.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty.
4. Lukupiiri (pienryhmätyöskentely) 1 op.
Kirjallisuuteen/tutkimusraportteihin syventyminen ja reflektointi. Tarkempi ohjeistus opintojakson
alkaessa.
Arviointi: Hyväksytty/Hylätty. (not translated)
01.01.2021 - 31.07.2021
25.11.2020 - 01.12.2020
0 - 30
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Marjo Ritmala, Mikko Häkkinen, Ossi Salin
Development and Management of Empowering Working Methods in Health Care and Social Services (SYA7), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
H-5
Teoreettiset perusteet -raportti ja oppimispäiväkirja palautus 15.5.2020 mennessä
Lukupiiriraportti palautus 15.4.2020 mennessä (not translated)
Leppävaaran kampus (kevätlukukausi 2021)
Lähiopetuspäivät:
8.1. klo 9-17
4.2. klo 9-17
6.3. klo 9-17
19.3. klo 9-17
8.4. klo 9-17 (menetelmäesitykset)
8.5. klo 9-17 (menetelmäesitykset) (not translated)
Noudatetaan (not translated)