Outi Kinnunen
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Tuulaniemi, J. 2016. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Pro. Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. 2013. Service design: From insight to implementation. New York, NY: Roselfeld Media. Lusch, R.F., Vargo, S.L. 2006. Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Marketing Theory 6, 281–288. Ojasalo, K., Ojasalo, J. 2015. Adopting a service logic for marketing: An empirical study on developing a service design tool. The Nordic School, Service Marketing and Management for the Future, 309 – 334. (not translated)
The implementation plan is available in Finnish.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. "(Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. (not translated)
01.01.2021 - 31.07.2021
0 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Outi Kinnunen
Tarkempi sisältö:
• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
o Intro opintojaksoon ja ennakkotehtävien läpikäynti
o Opintojakson oppimistehtävät
o Mistä muotoiluajattelu tulee ja mitä se tarkoittaa
o Erilaisia muotoilun prosessimalleja
o Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet, niiden sisältö teoreettisesta sekä käytännön näkökulmasta
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
o Palvelumuotoilulle tyypilliset menetelmät ja työkalut, niiden läpikäynti ja käytännön harjoittelua
o Mitä yhteiskehittäminen on ja miten se liittyy palvelumuotoiluun?
o Yhteiskehittämisen perusteoria
o Kehittämistiimien muodostaminen ja tiimikohtaisen sparrauksen varaaminen huhtikuulle
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
o Tiimikohtaisissa sparrauksissa käydään läpi kehittämistehtävää, jotka jokainen opiskelija toteuttaa. Käydään läpi mahdolliset haasteet ja sparrataan prosessia toimivaksi.
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt
o Palvelumuotoiluprosessin viimeinen vaihe, miten luodaan konseptimalli kehitetystä palvelusta?
o Erilaisia businessmalleja niiden testaaminen
o Jokainen tiimi esittelee omat projektinsa ja muut antavat vertaisarvioinnin toteutuksesta
o Kurssin päätös ja palautteet
Ennakkotehtävä:
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.
Palauta kirjoitus 10.3. mennessä kurssin ohjaajalle osoitteeseen outi.kinnunen@laurea.fi. (not translated)
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Laurea Virtual Campus
2 credits
3 credits
H-5
Opiskelija saa käytännön kokemuksen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisesta oman yritysprojektin kautta.
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi. (not translated)
• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt (not translated)
Ennakkotehtävä 10h
Oma kehittämistehtävä 60 h
Ryhmätyö 40h
Opetuskerrat 26h (not translated)
- Ymmärtää palveluajattelun yhteyttä palvelumuotoiluun sekä suunnitteluajattelua palvelumuotoilun taustalla
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- Syntetisoida palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
- Soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
- Analysoida omaa osaamista sekä arvioida erilaisten roolien ja osaamisten merkitystä yhteiskehittämisessä
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään. (not translated)
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)