•   Competence in Service Design A9529-3009 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (TYJ21KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
    - palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
    - soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

    Teacher in charge

    Päivi Tossavainen

    Mode of delivery

    80% Face-to-face, 20% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Ennakkotehtävän yhteydessä saat kirjallisuustiedot, noin 2 viikkoa ennen opintojaksoan alkua. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    [Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]

    Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    [Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.] (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Group(s)
    • TYJ21KJ
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Päivi Tossavainen, Sami Kauppinen

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    [Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin]. (not translated)

    Programme(s)

    Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies

    Campus

    Laurea Tikkurila

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    1 credits

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    [Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.] (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    [Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö.
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.] (not translated)

    Important dates

    15.01.2021 09:00:00 - 16:30:00 - Palvelumuotoiluosaaminen
    13.03.2021 09:00:00 - 16:30:00 - Palvelumuotoiluosaaminen
    20.05.2021 09:00:00 - 16:30:00 - Palvelumuotoiluosaaminen (not translated)

    Internationality

    [Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.] (not translated)

    Students workload

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ] (not translated)

    Content and scheduling

    ? Ymmärtää palveluajattelun yhteyttä palvelumuotoiluun sekä suunnitteluajattelua palvelumuotoilun taustalla
    ? Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
    ? Syntetisoida palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
    ? Soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
    ? Analysoida omaa osaamista sekä arvioida erilaisten roolien ja osaamisten merkitystä yhteiskehittämisessä
    ? Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään. (not translated)

    Location and time

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)