Coaching (5 cr)
Code: A9512-3005
General information
Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Timing
08.10.2022 - 03.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual proportion
4 op
RDI proportion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 45
Degree programmes
- Degree Programme in Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
- Mikko Häkkinen
Teacher in charge
Mikko Häkkinen
Groups
-
SYA522SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S22, Leppävaara
Objectives
Opiskelija osaa
- johtaa työprosesseja ja kehittää työkulttuuria
- johtaa yhteistyötä erilaisia yhteistyön menetelmiä soveltaen
- johtaa alaisten motivaatiota ja osaamista
- hahmottaa ja ymmärtää yksilön vastuun, yhteisön vastuun ja tulosvastuun osana johtamista
- johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti sosiaali- ja terveysalan arvoihin perustuen
- arvioida työtä ja työyhteisöä
Teaching methods
Opintojakso sisältää yhdessä etänä tapahtuvaa opiskelua, itsenäistä opiskelua ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raportin. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Learning materials and recommended literature
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Alternative completion methods of implementation
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat; ota yhteyttä opintojakson opettajaan.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämäympäristössä (valmennus).
Important dates
Oppimistehtävien palauttamisajankohdista sovitaan opintojakson alkaessa.
Forms of internationality
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä kirjallisuutta.
Students workload
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia, josta etäopetusta on noin 24 tuntia.
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Content and scheduling
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Further information for students
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen
Grading scale
H-5
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Evaluation criteria, fail (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.