Ossi Salin
Face-to-face
Kirjallisuus: Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8) Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3) Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim. Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit: Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88. Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava. Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696 Internet: Käypähoito, Motivoiva haastattelu. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109 Päidelinkki, Motivoiva haastattelu https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/ (not translated)
Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa (not translated)
Orientoiva tehtävä, videotehtävät ja kirjallinen tehtävä (oppimispäiväkirja) (not translated)
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Ossi Salin, Soile Juujärvi
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
H-5
Kirjallisen tehtävän palautus 10.1. 2021 (not translated)
4.9.2020
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Motivoivan haastattelun henki
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu
3.10.2020
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot
6.11.2020
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu
5.12.2020 Simulaatioiden arviointia ryhmässä
Arviointia jatketaan pienryhmissä
7.12. kello 17-2 ryhmät 1-2
8.12 kello 17-2 ryhmät 3-4
10.12. kello 17-2 ryhmät 5-6
14.12. kello 17-2 ryhmät 7-8
15.12. kello 17-2 ryhmät 9-10 (not translated)
Opiskelija osaa luoda kontaktin asiakkaan kanssa tehdä avoimia kysymyksiä kartoittaa asiakkaan tilannetta asiakkaan kertoman perusteella tukea asiakasta ammatillisen viitekehyksen mukaisesti laatia tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa kannustaa asiakasta arvioida realistisesti omaa ja toisten toimintaa (not translated)
Opiskelija osaa huomioida sanattoman ja sanallisen viestinnän vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä tehdä yhteenvetoja, tiivistyksiä ja selvennyksiä selvittää asiakaan muutostarpeita laatia asiakaslähtöisen tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa käyttää erityyppisiä kysymyksiä asiakkaan motivoimiseksi tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja tukea niiden käyttöön ottamisessa arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa käytännön tietoon perustuen (not translated)
Opiskelija osaa tietoisesti hyödyntää sanallista ja sanatonta viestintää vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä heijastaa asiakkaan tunteita, sanoittaa muutokseen sisältyviä ristiriitoja ja hyödyntää tietoisesti muita heijastavan kuuntelun keinoja. ohjata asiakasta tutkimaan muutostarpeitaan tukea asiakasta hänelle merkityksellisen tavoitteen laatimisessa edistää asiakkaan muutosta monipuolisesti tai luovasti osaa vahvistaa asiakkaan pystyvyysuskomuksia ja myönteistä identiteettimuutosta osaa arvioida kriittisesti omaa ja toisten toimintaa teoreettiseen tietoon perustuen (not translated)