Otto Mäkelä
Face-to-face
Kirjat: • Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley. • Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited. Artikkelit: • Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May. • Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing 29(6/7), 472-484. (not translated)
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
Keskeiset käsitteet:
• Liiketoimintamuotoilu, liiketoimintamalli, arvonluonti
Toteutustapa: 3 opetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä (not translated)
Arviointi:
1) Esitehtävä: hylätty / hyväksytty, yksilötyö
2) Oppimispäiväkirja (60% kokonaisarvosanasta), yksilötyö, asteikko 1 – 5
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne ja kieliasu
3) Casetehtävä palveluliiketoiminnan kehittämisestä (40 % kokonaisarvosanasta), ryhmätyö, asteikko 1
• Analyyttisyys ja sovellettavuus
• Rakenne
4) BONUS: Aktiivisuus lähipäivissä saattaa vaikuttaa arvosanaan nostavasti!
• Läsnäolo. Jos et pääse paikalle, ole etukäteen yhteydessä opettajiin. Poissaolo on korvattava erikseen annettavalla korvaavalla tehtävällä.
• Ryhmäkeskusteluihin osallistuminen on oleellista oppimisen kannalta. Keskusteluun on helpompi osallistua, kun on tutustunut lähipäivään valmistavaan materiaaliin etukäteen. (not translated)
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Otto Mäkelä, Satu Vuorela
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille. (not translated)
Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan. (not translated)
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani. (not translated)
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia (not translated)
Opiskelija osaa
• hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
• analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
• tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
• kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta (not translated)
1. opetuspäivä, 5.2. 2021, 9.00-16.30
2. opetuspäivä, 4.3. 2021, 9.00-16.30
3. opetuspäivä,10.4. 2021, 9.00-16.30 (not translated)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä) (not translated)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä) (not translated)