•   Strategic Development and Management of Service Business A9505-3002 01.08.2020-31.12.2020  5 credits  (MYA320SJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
    - analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
    - tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
    - kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta

    Teacher in charge

    Otto Mäkelä

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Kirjat: • Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley. • Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited. Artikkelit: • Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May. • Teece, D. 2018. Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 50, pp. 40-49. (not translated)

    Teaching methods

    Tavoitteet:
    • Opiskelija osaa
    • hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
    • analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
    • tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
    • kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta
    Keskeiset käsitteet:
    • Liiketoimintamalli, arvonluonti, dynaamiset kyvykkyydet
    Toteutustapa: 3 lähiopetuspäivää sekä työskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arviointi:
    1) Esitehtävä: hylätty / hyväksytty, yksilötyö
    2) Oppimispäiväkirja (60% kokonaisarvosanasta), yksilötyö, asteikko 1 – 5
    • Analyyttisyys ja sovellettavuus
    • Rakenne ja kieliasu
    3) Casetehtävä palveluliiketoiminnan kehittämisestä (40 % kokonaisarvosanasta), ryhmätyö, asteikko 1
    • Analyyttisyys ja sovellettavuus
    • Rakenne
    4) BONUS: Aktiivisuus lähipäivissä saattaa vaikuttaa arvosanaan nostavasti!
    • Läsnäolo. Jos et pääse paikalle, ole etukäteen yhteydessä opettajiin. Poissaolo on korvattava erikseen annettavalla korvaavalla tehtävällä.
    • Ryhmäkeskusteluihin osallistuminen on oleellista oppimisen kannalta. Keskusteluun on helpompi osallistua, kun on tutustunut lähipäivään valmistavaan materiaaliin etukäteen. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Enrollment period

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Group(s)
    • MYA320SJ
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Otto Mäkelä, Satu Vuorela

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”

    Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille. (not translated)

    Programme(s)

    Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani. (not translated)

    Students workload

    Työmäärän jakautuminen:
    5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
    • Lähiopetus = 21 tuntia
    • Esitehtävä = 6 tuntia
    • Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
    • Casetehtävä = 48 tuntia (not translated)

    Content and scheduling

    Opiskelija osaa
    • hahmottaa organisaation strategisen johtamisen kokonaisuuden
    • analysoida, verrata ja soveltaa palvelulogiikan periaatteita ja vaikutuksia organisaation toiminnan kehittämisessä
    • tunnistaa, verrata ja arvioida uusia liiketoimintamalleja ja niiden taustoja
    • kehittää oman organisaation toimintaa uusien ajattelu- ja liiketoimintamallien näkökulmasta (not translated)

    Location and time

    1. lähiopetuspäivä, 1.10.2020, 9.00-16.30
    2. lähiopetuspäivä, 5.11. 2020, 9.00-16.30
    3. lähiopetuspäivä, perjantai 5.12. 2020, 9.00-16.30
    Tila 234 (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)

    Good

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä) (not translated)

    Excellent

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä) (not translated)