•   Ethical Conduct and Decision-Making A9460-3003 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (SYA520SJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
    - tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
    - ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
    - perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
    - ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
    - käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi

    Teacher in charge

    Soile Juujärvi

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi. Ammattieettiset ohjeet: Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017) http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/ Sairaanhoitajien eettiset ohjeet (ollaan uusimassa) Fysioterapeuttien eettiset ohjeet https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa. Muu erikseen ilmoitettava kirjallisuus (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta, välitehtävistä ja pienryhmäkeskusteluista Canvas-oppimisalustalla ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Lähiopetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.

    Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Verkkokeskustelua hyödynnetään opintojakson kirjallisessa tehtävässä. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arviointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa, välitehtävien suorittamiseen ja kirjalliseen tehtävään. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Group(s)
    • SYA520SJ
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Soile Juujärvi

    Further information for students

    Juujärvi ym. (2008, 2011) "Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa" on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella. (not translated)

    Programme(s)

    Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    Evaluation scale

    H-5

    Important dates

    Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu (not translated)

    Students workload

    Lähiopetus ja välitehtävät 1/3
    Verkkokeskustelu 1/3
    Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä 1/3 (not translated)

    Content and scheduling

    1. lähiopetus
    Eettinen toiminta ja eettinen ongelmanratkaisu
    Arvot ja ammattietiikka
    Verkkoluento 2.2. 18.00-19.30: Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
    2. lähiopetus
    Sosiaalietiikan teoriat
    3. lähiopetus
    Eettisen toimintakulttuurin kehittäminen
    Eettinen johtaminen


    Kirjallisen tehtävän palautus 31.3.2021 mennessä (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä. Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa. Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista. Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia. (not translated)

    Good

    Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä. Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta. Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa päätöksenteossa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista. Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa. Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen. Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista. Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä. (not translated)