•   Food for Health A9222-3006 12.09.2022-23.10.2022  5 credits  (TOP222SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - recognize the risks related to food and food services
    - evaluate the newest food trends
    - implement and develop a healthy and safe food production process in a customer-oriented manner

    Teacher in charge

    Leila Jaakkola

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta. Tässä muutamia lähteitä: Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 28.4.2022.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 28.4..2022. www.ravitsemuspassi.fi Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 24.8.2022. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 28.4.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.

    Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä erilaisten muotidieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin ja asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

    OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

    Tehtävät, 9 kpl, ja niiden arviointi:
    KOKOAVA ITSEARVIOINTI KAIKISTA TEHTÄVISTÄ
    1 . Itsearviointi osaamisen kehittymisestä, yksilötehtävä, Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi

    RAVITSEMUS-TEEMA:
    2. Keskustelutehtävä kollegat tutuksi, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin
    3. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin

    RUOKATRENDIT-TEEMA
    4. Tietoperustatehtävä ruokatrendit, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
    5. Tehtävä muotidieetit, yksilötehtävä Hyv/hyl-asteikolla ohjaajan arviointi
    6. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointin

    PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
    7..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, sisältyy itsearviointiin
    8.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä Hyv/hyl asteikolla ohjaajan arviointi
    9,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, sisältyy itsearviointiin (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    12.09.2022 - 23.10.2022

    Enrollment period

    23.05.2022 - 04.09.2022

    Group(s)
    • TOP222SY
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Leppävaara, service

    Teacher(s)

    Leila Jaakkola

    Further information for students

    OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

    Opinnoissa keskitytään terveyttä edistävään ruokaan ja ravitsemukseen, ruokatrendeihin erityisesti muotidieettien osalta sekä palvelujen kehittämiseen terveyttä edistävän ruoan asiakaspalvelun näkökulmasta. (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Alternative completion methods

    Ei koske tätä opintojaksoa. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen. (not translated)

    Important dates

    Toteutus alkaa viikolla 37 ma 12.9., jolloin
    - on opinnon aloitusinfo Zoomissa klo 10.00 - 11.30;
    info nauhoitetaan ja voit katsoa sen myöhemmin, jos et voi osallistua infoon
    - Canvas-työtila avautuu opiskeluun

    toteutus päättyy su 23.10. viikolla 42. (not translated)

    Internationality

    Ei ole tällä opintojaksolla. (not translated)

    Students workload

    Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

    1. Ravitsemus- teema 20 h
    2. Ruokatrendit-teema 50 h
    3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
    4. Kokoava itsearviointi 10 h
    Yhteensä 135 tuntia.

    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia. (not translated)

    Content and scheduling

    Kurssin toteutus on viikoilla 37 - 142 seuraavasti:

    Vko 37
    RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS

    vko 38 - 42
    RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
    Voit opiskella näitä kahta teemaa tällä aikavälillä sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä opiskelu etenee tehtäväjärjestyksessä.
    JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
    Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä. (not translated)

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    HYVÄKSYTTY SUORITUS SOVELTAEN SEURAAVIA KRITEEREJÄ Opiskelija osaa AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)