•   Food for Health A9222-3004 10.09.2021-24.10.2021  5 credits  (TOP221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:
    - recognize the risks related to food and food services
    - evaluate the newest food trends
    - implement and develop a healthy and safe food production process in a customer-oriented manner

    Teacher in charge

    Leila Jaakkola

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta. Oppimateriaali ja lähteet ovat tai kerrotaan opintojakson Canvas -työtilassa. Tässä muutamia lähteitä: Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 06.05.2021.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 24.4.2020. www.ravitsemuspassi.fi Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 6.5.2021. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio Terveyttä edistävä ruokavalio. 2021. Ruokavirasto. Luettu 6.5.2021. https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 6.5.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakso on täysin virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetuskertoja.
    Ohjaus ja viestintä tapahtuvat opintojakson Canvas-työtilassa ja Zoom-tapaamisessa.
    Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja lähdemateriaalitiedot ovat opintojakson Canvas- työtilassa.

    Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä
    - erilaisten dieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin
    ja
    - asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

    OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia.
    Tehtävien arviointi:
    1. Keskustelutehtävä esittäytyminen ja ryhmäytyminen, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    2. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    3. Tietoperustatehtävä ruokatrendit, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    4. Tehtävä muotidieetistä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta
    5. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    6..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    7.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
    8,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    9. Kokoava itsearviointi osaamisen kehittymsestä, yksilötehtävä, hyv/hyl (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    10.09.2021 - 24.10.2021

    Enrollment period

    17.05.2021 - 05.09.2021

    Group(s)
    • TOP221SY
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Leila Jaakkola

    Further information for students

    Suositus edeltävistä opinnoista Laurean restonomi-opiskelijoille:
    - A9131 Laatu ravitsemispalveluissa ja
    - A9146 Palvelujärjestelmien kehittäminen -opintojaksot
    TAI
    - ML00BJ51 Ravitsemispalvelut


    TAI vaihtoehtoisesti
    - suomalaisten ravitsemussuositusten, ravitsemuksen ja erityisruokavalioiden perusosaaminen.

    OPINTOJAKSO SOVLETUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ. (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

    Campus

    Laurea Virtual Campus

    RDI portion

    2 credits

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Ei koske tätä opintojaksoa. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen. (not translated)

    Important dates

    Toteutus alkaa pe 10.9., jolloin Canvas-työtila avautuu.
    Toteutus päättyy su 24.10.
    Toteutuksella on yksi Zoom-tapaaminen, opinnon aloitusinfo, viikoilla 36
    Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan Canvas-työtilassa. (not translated)

    Internationality

    Ei ole tällä opintojaksolla. (not translated)

    Students workload

    Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

    1. Ravitsemus- teema 20 h
    2. Ruokatrendit-teema 50 h
    3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
    4. Kokoava itsearviointi 10 h

    Yhteensä 135 tuntia.

    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia. (not translated)

    Content and scheduling

    Vko 36 - 37 RAVITSEMUS-TEEMA JA KOKOAVAN ITSEARVIOINNIN ALOITUS
    - tutustuminen toteutukseen ja opiskelijakollegoihin
    - tehtävä ravitsemussuosituksista

    vko 38 - 41 KAKSI TEEMAA: RUOKATRENDIT-TEEMA JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
    HUOMIO: Voit opiskella näitä kahta teemaa neljän viikon ajan sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin, teeman sisällä opiskelu etenee kuitenkin tietyssä tehtäväjärjestyksessä

    Muotidieetit-teeman tehtävien eteneminen:
    - tehtävä tietoperustasta
    - tehtävä muotidieetistä
    - ryhmäkeskuskustelutehtävä muotidieeteistä

    Palvelun kehittäminen-teemaN tehtävien eteneminen:
    - tehtävä tietoperustasta
    - esseen kirjoittamistehtävä aiheena asiakkaan palvelukokemuksen kehittäminen terveellisistä ateriavaihtoehdoista ravintolassa tai kahvilassa tai salaattibaarissa vähittäiskaupassa
    - ryhmäkeskustelutelutehtävä palvelun kehittämisestä

    Vko 42 KOKOAVA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ (not translated)

    Location and time

    Opintojakson toteutus on viikoilla 36 - 42, 10.9.- 24.10.2021.
    Toteutus on täysin virtuaalinen. Se sisältää yhden Zoom-verkkotapaamisen, opinnon aloitusinfon.

    Opinnon aloitusinfo Zoomissa:
    vko 36 pe 10.9. klo 12.30 - 14.00

    Aloitusinfo nauhoitetaan, ja sen voi katsoa myöhemmin, jos ei pysty osallistumaan Zoom-verkkotapaamiseen. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)