•   Developing Service Systems A9146-3010 16.08.2021-15.10.2021  10 credits  (MSA220SN) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - develop service processes as a part of a service system
    - evaluate and develop service production
    - plan and develop customer-oriented services
    - act as a superior in service production

    Teacher in charge

    Henry Lybäck

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Jokinen, P., Laine, H. ja Lampi, R. 2002. Ammattikeittiön laitteet ja työvälineet. WSOY. Immonen, I., Laaksonen, S., Lattu, L. ym. 2010. Erityisruokavalioiden valmistus ammattikeittiössä. Helsinki: WSOYPro. Kela ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Toinen, uudistettu painos. Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus - Terveyttä ruoasta. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/159824/Korkeakouluopiskelijoiden_ruokailusuositus_2016_korjattu.pdf?sequence=5 Lampi, R., Laurila, A. & Pekkala, M-L. 2012. Ruokapalvelut työnä. SanomaPro. Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: SanomaPro. Mykkänen, J. & Ursin, H. 2006. Tarjoilukirja. Restamark. Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiöiden ruokatuotantoprosessit. Mikkelin ammattikorkekoulu. A: Tutkimuksia ja raportteja 22. https://laurus.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=ammattikeittiöiden+ruoka?&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=50&searchType=1&page.search.search.button=Hae Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Terveyttä ruoasta! http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf Ylikoski, T.2000. Unohtuiko asiakas?. Keuruu:KY-Palvelu. Työhön perehdyttäminen ja opastus - ennakoivaa työsuojelua, Työturvallisuuskeskus (optiman materiaaleissa) Kangas,P. 2004. Perehdyttäminen palvelualoilla. Edita. (osin skannattuna optimassa) Hotellin ja ravintolan työturvallisuus Työturvallisuuskeskus (kirjastossa) (not translated)

    Teaching methods

    Opintojakson toteutus koostuu teoriaopetuksen ja käytännön opetuksesta.
    Teoriaopetus toteutetaan intensiiviviikkoina A-ryhmä vkolla 34 ja 41 ja B-ryhmä vkolla 33 ja 40. Aikataulu ja sisältö tulee Canvas työtilaan.

    BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutetaan vuoroviikoin. A-ryhmä viikot 33, 35, 37, 39, 41, ja B-ryhmä viikot 34, 36, 38, 40,41
    BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee sähköpostitse ilmoittautuneille opiskelijoille sekä BarLaurea-työtilaan Optimassa.

    BarLaurean käytännön oppimisvuorot ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

    Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaureassa. (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia

    Arviointi etupäässä laadullista sisältäen BL-opiskelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin 40% arvosanasta.

    Teoriaosuus linkittyy käytännön osaamisen alla olevien tehtävien kautta ja vastaa 60% arvosanasta.
    Tehtävät ja niiden arviointi:
    1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
    2) Flow-teemaviikon toteuttaminen ja raportointi, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
    3) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi 1-5.
    4) Omavalvonta, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
    5) Työturvallisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
    6) Ravitsemus ja vastuullisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    16.08.2021 - 15.10.2021

    Enrollment period

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Group(s)
    • MSA220SN
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Leppävaara, service

    Teacher(s)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Leila Jaakkola, Tuula Kuivanen

    Further information for students

    BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia. (not translated)

    Programme(s)

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    RDI portion

    4 credits

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Alternative completion methods

    Ydinosaamista, ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin. (not translated)

    Internationality

    BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme. BarLaureassa opiskelijat pääsevät päivittäin toimimaan englannin kielellä. (not translated)

    Students workload

    10 op = 270 tuntia: BL-vuoroja 26 kpl X 7 tuntia = 182, jää 88 tuntia teoriaopintoihin.
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia. (not translated)

    Location and time

    16.8.2021.-15.10.2021. BarLaurea LivingLab-oppimisympäristö ja Laurea-ammattikorkeakoulun luokkatilat. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana. Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Good

    Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Excellent

    Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan (not translated)