Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Face-to-face
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja, Päivi Mäntyneva, Ari Heikkinen, Ossi Salin, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Opetusmateriaali löytyy opintojakson verkkosivulta ennen opintojakson alkua. (not translated)
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä oppimistehtäviä. (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Satu Vuorela, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Materiaali löytyy opintojakson verkkoalustalta opintojakson alkaessa. (not translated)
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisia työmentelmiä koskevaan keskusteluun. Opiskelija valitsee tarkemman perehtymisen kohteeksi yhden työmenetelmän ja laatii tutkimuskirjallisuuden pohjalta esityksen tästä menetelmästä. (not translated)
Arviointi perustuu oppimistehtävään, joka ohjeistetaan tarkemmin koulutuksen alussa. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.01.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Ari Heikkinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Suositeltava oppimateriaali löytyy oppimisalustasta ennen opintojakson toteutuksen alkua (not translated)
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä oppimistehtävän. Oppimistehtävä tapahtuu hanketoteutuksena ja se tehdään ryhmissä. (not translated)
Arviointi perustuu harjoitustyöhön. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Eeva Järveläinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
5 credits
Approved/Failed
Opintojakso toteutetaan yhteistyönä Keijo-hankkeen kanssa. Rikostaustaiset kokemusasiantuntijat osallistuvat kontaktikerroille ja projektitehtävässä korostuu yhteistyö kokemusasiantuntijodien kanssa sekä kokemusasiantuntijoiden näkökulman hahmottaminen. (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Oppimismateriaali ja suositeltava kirjallisuus esitellään Optimassa opiskelijoiden sähköisessä oppimisympäristössä. (not translated)
Opetus toteutetaan lähi- ja virtuaalitoteutuksen (hybridi)10.10.2020 - 31.12.2020 välisenä aikana koronatilanne ja Laurean ohjeistukset huomioiden.
Opintojakso sisältää kaksi lähipetuspäivää (10.10.2020 ja 10.12.2020). Tämän lisäksi opiskelijat osallistuvat virtuaalisesti toteutettavaan ohjaukseen oppimistehtävien tueksi. (not translated)
Oppimistehtävän arviointi on osaamisperustaista. Oppimistehtävän arvioinnissa painotetaan sitä, että kirjallisesta työstä välittyy opintojakson tavoitteiden mukainen osaaminen ja tässä tapauksessa osaaminen sosiaalisten ongelmien konstruktiivisesta luonteesta, sosiaalisten ongelmien historiallisen ja kulttuurisen rakentumisen analysointiosaaminen sekä sosiaalista ongelmaa koskevien arvolähtökohtien analysointi.
Oppimistehtävässä ei edellytetä, että analysoinnissa mentäisiin pitkälle historiaan, eikä siinä edellytetä tutkimuksellisten analysointitapojen käyttöä. Oppimistehtävän ohjeistuksessa suosituksena on, että kirjoitelma voitaisiin julkaista esimerkiksi ammattilehdessä, hankkeiden ja/tai esimerkiksi kansalaisjärjestöjen internetsivustoilla, sanomalehdessä, blogikirjoituksena jne. Julkaiseminen tai julkaisematta jättäminen ei vaikuta oppimistehtävän arviointiin. Koska kirjallisilla oppimistehtävillä voi olla monenlaisia kohderyhmiä, voi niiden pituus ja muoto vaihdella. Yhteistä kirjallisille tehtäville on se, että niissä on jonkinlainen johdanto asiaan, asian käsittelyä koskeva luku tai lukuja sekä päätösluku, joka sisältää esimerkiksi päätelmiä, pohdintaa, näkemyksiä ja ratkaisuehdotuksen käsitellyn pohjalta. Lähdemerkinnät merkitään tekstiin ja lähdeluetteloksi Laurean ohjeistuksen mukaisesti.
Ohessa on suuntaa antava (ei siis kategorinen) arviointiasteikko siitä, miten oppiminen syvenee ja kumuloituu ja ilmenee kirjallisessa oppimistehtävässä arviointiasteikolla 1 – 5.
Arviointikriteerit perustuvat SOLO-taksonomiaan (Structure of Observed Learning Outcome) ja Bloomin taksonomiaan. Tässä tapauksessa arviointi perustuu opiskelijoiden tuotoksista (kirjalliset oppimistehtävät) pääteltyyn oppimisten laadun arviointiin. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Päivi Mäntyneva, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
1 credits
3 credits
H-5
Toteutukseen ei ole valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Opintojakson aikana sosiaalisia ongelmia käsittelevät kirjalliset oppimistehtävät ovat työelämäläheisiä. Tavoitteena on, että opiskelijat voivat julkaista oppimistehtäviään yhteistyössä työelämän kanssa esimerkiksi ammattilehdissä, internesivustoilla, blogikirjoituksina jne. (not translated)
Opintojakso alkaa 10.10.2020 ja päättyy 31.12.2020. Oppimistehtävä palautetaan Optimaan 4.1.2021 mennessä.
Opintojakson lähipäivät (koronatilanne huomioiden) ovat 10.10. ja 10.12.2020. (not translated)
Opintojaksolla käsitellään myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä. (not translated)
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h. Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus ja oppimistehtävän palautuksessa se, että OPS:iin liittyvät oppimistehtävien palautukset jaksottuisivat tasaisesti. Pienryhmillä/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta ryhmiltä 10.12. ryhmänohjauskertojen lisäksi. (not translated)
Opintojakso sisältää osiot sosiaalisten ongelmien muodostumisesta ja määrittelystä, sosiaalisesta konstuktionismista lähtökohtana tiedon muodostumiselle, sosiaalisten ongelmien historiallisen ja kulttuurisen muodostumisen analysoinnista, arvolähtökohtien analysoinnista, analysoinnin ja jäsentämisen tavoista.
Kirjallisten oppimistehtävien tekeminen prosessina pienryhmässä/työparina ja yksilöllisesti on keskeinen osa opintojaksoa. Tätä varten on virtuaalista ryhmänohjausta sekä vertaispalautetta.
Opintoojaksolla tehdään myös analysointiharjoituksia, käydään keskustelua sosiaalisista ongelmista tekeillä olevien oppimistehtävien välityksellä osana ohjausta ja lähiopetusta sekä pohditaan lopuksi sitä, miten sosiaalisia ongelmia voidaan lievittää ja myös poistaa. (not translated)
0 Hylätty/täydennettävä
Oppimistehtävä on tekemättä. Oppimistehtävän sisältö ei vastaa tehtäväksiantoa ja/tai on erittäin puutteellinen. (not translated)
1 Sisältö ei vastaa oppimistehtävän tarkoitusta. Oppimistehtävä sisältää yksittäisiä faktoja, käsitteitä ja ajatuksia. Siinä ei ole kantavaa olennaista näkökohtaa tai se sisältää yhden näkökulman tai muutamia seikkoja, jonka tarkastelu on puutteellista. Oppimistehtävästä ei välity asian ymmärtämistä, vaan enemmin mieleenpalauttamista ja yksittäisiä tietoja.
2 Oppimistehtävä perustuu yhteen olennaiseen näkökohtaan tai siinä yritetään käsitellä ainakin kahta olennaista näkökulmaa. Oppimistehtävästä välittyy pääasia, ymmärrystä ja kykyä tulkita asioita ja vertailla yksittäisiä asioita. Johtopäätökset, näkemykset ja pohdinnat voivat olla kapea-alaisia. Oppimistehtävä jää hajanaiseksi, kun tietoja ei ole kytketty toisiinsa kokonaisuudeksi. Kirjoitelmasta uupuu rakenteellinen hahmotus. Tarkastelussa on kehitettävää. (not translated)
3 Oppimistehtävä vastaa hyvin sen tavoitteisiin. Oppimistehtävässä käsitellään useita toisiinsa liittyviä relevantteja asioita ja näkökohtia, jotka liittyvät toisiinsa (monirakenteisuus). Siitä välittyy kyky soveltamiseen, ongelmanratkaisuun ja siihen, että tietoa osataan käyttää oikeissa kohdissa, mutta myös uudella tavalla. Esimerkiksi lähteisiin tai tarkasteluun kuten erilaisiin sosiaalisiin todellisuuksiin (sosiaalipalvelujen asiakas, työntekijät, päättäjä) liittyviä epäjohdonmukaisuuksia tai ristiriitoja ei käsitellä. Oppimistehtävässä voi olla myös irrallisia asioita.
4 Oppimistehtävä on suhteutettu ja siinä tarkastellaan useampia ja olennaisia näkökohtia analyyttisesti ja osoitetaan kyky rajata. Tarkastelussa välittyy kyky pilkkoa ongelma tai ilmiö pienempiin osiin ja ymmärrys asioiden välisistä suhteista ja vaikutusmekanismeista. Oppimistehtävästä välittyy lisäksi osaaminen tiedon tutkimiseen ja analysoimiseen pyrkien löytämään erilaisia syitä ja tekijöitä, kyky tehdä päätelmiä ja yleistää asioita. Tekijät pystyvät esittämään ja perustelemaan näkemyksiään ja esittämään myös (kriittisiä) huomioita kirjoitelman ja tarkastelun laadusta. Oppimistehtävästä muodostuu koherentti kokonaisuus. Siinä pystytään liittämään vastaukseen myös ristiriitaisilta vaikuttavat seikat. Tarkasteluun sisältyy tietty sosiaaliseen ongelmaan liittyvä konteksti, vaikka yhteys laajempaan kontekstiin saattaa puuttua. Oppimistehtävässä ei tehdä yksioikoisia johtopäätöksiä. Vastauksessa voidaan esittää jokin yleinen periaate, mutta sitä ei kehitellä. (not translated)
5 Oppimistehtävästä käy ilmi, että tarkasteltava asia on esimerkiksi yksi esimerkki yleisestä ilmiöstä (suhteuttaminen esimerkiksi aiempaan tietoon). Asian tarkastelua on laajennettu käsitellyn tiedon ulkopuolelle tuomalla esille myös omia pohdintoja, ratkaisuvaihtoehtoja, käsitteellistyksiä tai yleistyksiä. Oppimistehtävästä välittyy opitun soveltaminen uuteen yhteyteen ja opitun kokoaminen uudella tavalla yhdistämällä eri asioita. Oppimistehtävään sisältyy arvioiva (kyky arvioida ajatusten ja ratkaisujen arvoa ja perustella niitä) ja jopa syntesoiva (kyky yhdistää aiemmin opittua uudella tavalla, joka synnyttää uusia ajattelutapoja, hypoteettisia näkökulmia) lähestymistapa. Johtopäätökset ja/tai pohdinnat voivat olla avoimet. (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Ari Heikkinen, Ossi Salin
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Ari Heikkinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja, Ari Heikkinen, Eeva Järveläinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Ari Heikkinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Eeva Järveläinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Virtuaali_yamk Sos_alan yliopettaja, Ari Heikkinen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Ari Heikkinen, Teemu Rantanen
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Customer-Oriented Development of Social Service Practices (ZYV4), Laurea Tikkurila (Finnish)
Laurea Tikkurila
Approved/Failed