Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1597-SYV41811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Päivi Immonen
Vastuuopettaja
Päivi Immonen
Ryhmät
-
SYV418SJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, S18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia lähestymistapoja omassa toiminnassaan
- analysoida ja arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteiskunnallisia kysymyksiä
- arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eettisiä kysymyksiä
- luoda kestäviä ratkaisuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi
Toteutustapa
Yhteinen aloitus ja viruaaliosuus. Tarkennetaan opiskelijoiden kanssa yhdessä.
Ryhmä- ja yksilötyöskentelyä.
Aika ja paikka
Syksy 2018; Tikkurilan kampus ja OPTIMA- työtila
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Anita Rubin. SSM tulevaisuudentutkimuksessa. https://tulevaisuus.fi/menetelmat/pehmea-systeemimetodologia-ssm/ssm-tulevaisuudentutkimuksessa/
Lyytimäki & Lähteenoja (2016) Suomi tähtää kestävän kehityksen mallimaaksi. Policy Brief. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta.
https://www.demoshelsinki.fi/wp-content/uploads/2016/08/PolicyBrief_Suomitahtaakestavankehityksenmallimaaksi.pdf
LaPlaca, McNaugth & Knight (2013) Discource on wellbeing in research and practice
https://www.internationaljournalofwellbeing.org/index.php/ijow/article/viewFile/177/315
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Yksilöllinen kirjallinen tehtävä tai ryhmätehtävä, sovitaan opiskelijoiden kanssa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
13.9.2018 torstai 9.00- 16.00
Orientaatio YAMK opintoihin (ap) V1597 Kokonaisvalyainen terveys ja hyvivointi (ip) / Agenda2030 ja tikkataulu-tehtävät, työkalut: SSM ja Rich Picture Tikkurila B302
13.10.2018 lauantai 9.00 - 16.00
PE V1597 Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi/ OPTIMA, / virtuaalinen osuus; lopputyön tekeminen /itsenäinen työskentely pienryhmissä Tikkurila B302
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset työt arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen asteikolla 1-5 tai hyväksytty/hylätty
V1597 Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi 5 op
Opiskelija osaa
• soveltaa kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kansallisia ja kansainvälisiä teoreettisia lähestymistapoja omassa toiminnassaan
• analysoida ja arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen yhteiskunnallisia kysymyksiä
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eettisiä kysymyksiä
• luoda kestäviä ratkaisuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ARVOSANA 1-2: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ARVOSANA 3-4: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ARVOSANA 5: Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.