Osaajana tulevaisuuden työmarkkinoilla (2 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BR97-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2022 - 27.11.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 400
Opettaja
- Pasi Hario
- Suvi Valsta
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää, kuvata ja sanoittaa omaa osaamistaan erilaisissa muodoissa
- arvioida työelämän osaamistarpeita ja tarkastella omaa osaamista suhteessa näihin tarpeisiin
- laatia työnhaun keskeisiä asiakirjoja osaamisperusteisesti (CV, työhakemus)
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaista on nykytyöelämä, millaista osaamista siellä edellytetään ja kuinka minun osaamiseni sopii sinne?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Jäsentää, kuvata ja sanoittaa omaa osaamistaan erilaisissa muodoissa
• Arvioida työelämän osaamistarpeita ja tarkastella omaa osaamista suhteessa näihin tarpeisiin
• Laatia työnhaun keskeisiä asiakirjoja osaamisperusteisesti (CV, työhakemus)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
Millaista on nykytyöelämä, millaista osaamista siellä edellytetään ja kuinka minun osaamiseni sopii sinne?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Moduuli 1: Mitä kaikkea minä osaan?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Peli: Tunnista osaamisen muodot
Podcast: Millaisia erilaisia osaamisia työelämässä tarvitaan?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Erilaiset osaamisen hankkimisen muodot
Oppimistehtävä I: Tunnista ammatillinen osaaminen
Oppimistehtävä II: Tunnista työelämätaidot
Moduuli 2: Mitä työmarkkinoilla tapahtuu?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Peli: Järjestä työmarkkinoihin vaikuttaneet tapahtumat
Podcast: Miten osaamistarpeet muuttuvat työmarkkinoilla?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Kuvio ja esimerkit: Miltä työura voi näyttää?
Pelillinen elementti: Testaa oma työskentelytyylisi
Oppimistehtävä: Tunnista itselle sopivat työskentelytavat
Moduuli 3: Miten esittelen omaa osaamistani?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Peli: Testaa CV-tietosi
Podcast: Mitä kannattaa tietää rekrytoinnista?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Kokoa oma CV
Oppimistehtävä II: Esitä osaamistasi visuaalisesti
Moduuli 4: Kuinka kerron osaamisestani tiettyyn työpaikkaan hakiessani?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Peli: Yhdistä ominaisuudet ja esimerkit
Podcast: Mihin rekrytoija kiinnittää huomiota työpaikkahakemuksissa?
Vinkkikooste tiettyyn työpaikkaan hakemisesta
Oppimistehtävä I: Räätälöi työhakemus
Oppimistehtävä II: Harjoittele videohaastattelua
Kokoava loppupohdinta: Mitä viet mukanasi tältä kurssilta?
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla.