Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-HLV1812A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 19.08.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Johanna Lunkka
- Jukka Rautio
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Ryhmät
-
HLV218KALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Optima -työtilassa. Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvasin hyödyntäminen liikeidean kehittämisessä, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi, asiakastarpeiden kartoittaminen ja liikeidean testaus, liiketoimintasuunnitelman laatiminen sekä hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Aika ja paikka
Virtuaalinen Optima -toteutus.
Opintojakso alkaa syyskuun puolivälissä Adobe Connect- orientaatiolla loppuen joulukuun puolivälissä.
Opintojakson aikana pidetään yhteensä noin seitsemän virtuaalista tapaamista koko ryhmälle ja tiimeittäin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Sekki, A. (2016). Menesty yrittäjänä: 68 käytännön ohjetta. Helsinki: Talentum Pro.
Perustamisopas aloittelevalle yrittäjälle.
Muu opintojaksolla ilmoitettava valinnainen aineisto.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Moduuli 2 orientaatiopäivä Tikkurilan kampuksella 31.8.
Opintojakson R0213 aloitusinfo verkossa, alustavasti 11.9. klo 17-18.
Myöhemmin täsmennettävät verkkotapaamiset (7kpl) tiistaisin klo 17-18.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla toteutettava projekti on 80% opiskelusta, joten tiimin kesken jaettavat tehtävät tasaavat kuormitusta. Henkilökohtaisesti arvioitavan tehtävän osuus on 20% opintojakson arvioinnista.
Opiskelijat saavat opintojakson aikana sekä kirjallista että suullista palautetta projektin etenemisestä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson kesto on noin 3 kuukautta, jonka aikana tiimit palauttavat useita osatehtäviä aikataulun mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilökohtainen tehtävä (20%) arvioidaan asteikolla 1-5. Liiketoimintasuunnitelman tuottaminen tiiminä (80%) arvioidaan asteikolla 1-5, ja kukin opiskelija tekee myös itsearvionnin omasta onnistumisestaan projektissa. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää molempien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti.
Arvioinnissa käytetään Laurean projektin arviointikriteereitä sekä Laurean yleisiä arviointikriteereitä.